poniedziałek 24 listopada 2014 imieniny Emilii i Flory 1891 - Urodziła się Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
Do końca roku pozostało: 37 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Prostokątny układ współrzędnych
Prostokątny układ współrzędnych

Prostokątny układ współrzędnych

Scenariusz lekcji matematyki w klasie I gimnazjum.

Czas zajęć: 2 godziny lekcyjne

Cele lekcji:

Uczeń potrafi:
  • posługiwać się terminami związanymi z układem współrzędnych (prostokątny układ współrzędnych, początek układu współrzędnych, oś odciętych i oś rzędnych, ćwiartki układu współrzędnych),
  • narysować układ współrzędnych,
  • nazwać i wskazać ćwiartki układu współrzędnych,
  • podać współrzędne punktów zaznaczonych w układzie współrzędnych (w szczególności początku układu współrzędnych),
  • zaznaczyć w układzie współrzędnych punkty o podanych współrzędnych,
  • określać położenie punktów o podanych współrzędnych w układzie, wskazując odpowiednie ćwiartki układu XOY, 
  • zaznaczać w układzie współrzędne punktów spełniających podany warunek z wykorzystaniem własności figur, 
  • rysować w układzie współrzędnych proste opisane wzorem.

Środki dydaktyczne:
ćwiczenia odpowiednio dobrane do tematu zajęć, podręcznik, ćwiczenia „Matematyka 2001”, program multimedialny eduROM „Matematyka G1”.

Uwagi:
Program multimedialny powinien być udostępniony uczniom przy użyciu rzutnika, a nie przy samodzielnych stanowiskach komputerowych. Po wykonaniu ćwiczeń przez uczniów, jedna osoba z klasy przedstawia prawidłowe rozwiązanie na komputerze.


Przebieg zajęć:

I. Nawiązanie do tematu.

  1. Pytanie do uczniów: „W jaki sposób w geografii określamy położenie jakiegoś obiektu?”
    Uczniowie: „Podając szerokość i długość geograficzną tego obiektu.”
  2. Uczniowie znajdują na mapie obiekty na podstawie danych podanych przez nauczyciela.

II. Lekcja zasadnicza.

  1. Analogia: szerokość i długość geograficzna - współrzędne punktu w układzie współrzędnych.

  2. Burza mózgów na temat: „W jaki sposób w matematyce możemy określić położenie obiektu (punktu) na płaszczyźnie?”

  3. Usystematyzowanie odpowiedzi uczniów na temat układu współrzędnych - program multimedialny „Matematyka G1”, rozdz. 25 s. 2.
    Notatka do zeszytu:
    • Rysunek układu współrzędnych.
    • Treści zawarte w programie multimedialnym eduROM „Matematyka G1”,
      rozdz. 25 s. 7.

  4. „Jak znaleźć punkty w układzie współrzędnych?” - wprowadzenie
    Program multimedialny rozdz. 25 s. 3. Ćwiczenia, zadanie 2 s. 133 „Matematyka G1”

  5. Burza mózgów na temat, jak odczytać punkty w układzie współrzędnych. Czy ważna jest kolejność zapisu współrzędnych np. (2,3), (3,2)?
    - Zadanie 1 s. 4, temat 25, program multimedialny
    - Zadanie 1 s. 133, podręcznik „Matematyka 2001” (w zeszycie)
     

  6. Przypomnienie pojęcia ćwiartki układu współrzędnych na podstawie zadania 3 s. 5 temat 25 
    (program multimedialny).
    Uczniowie przerysowują układ do zeszytu i strzałkami zaznaczają, gdzie powinien znajdować się dany punkt.

  7. Zaznaczanie punktów spełniających podany warunek z wykorzystaniem własności figur.
    Praca w grupach (po dwie osoby):
    - Zadanie 1, 2, 3, 4 s. 9, temat 25 (program multimedialny)
     

  8. Od zaznaczenia punktów spełniających określone warunki do rysowania prostych opisanych wzorem.
    - Zadanie 15 s. 135, podręcznik „Matematyka 2001” (tablica i zeszyt)
    - Podsumowaniem poprzedniego zadania będzie zad. 1 s. 6, temat 25 (program
      multimedialny).
    - Zadanie 16, 17, 18, 19 s. 136 - podręcznik „Matematyka 2001” (wybrane przykłady
      prezentowane są na tablicy i w zeszytach).

III Podsumowanie

Ćwiczenie sprawdzające poziom osiągnięcia celu (Uczniowie rozwiązują zadania samodzielnie na kartkach).

Zadanie 1

W układzie współrzędnych zaznacz punkty:
A=(4,5), B=(-3,4), C=(-5,-3), D=(7,-3), E=(3,6), F=(4,-2), G=(-3,6).

Podaj współrzędne środków odcinków CD, AF, BG.

Uzupełnij zdania:
W pierwszej ćwiartce układu współrzędnych są położone punkty: ............
W drugiej ćwiartce układu współrzędnych są położone punkty: ............
W trzeciej ćwiartce układu współrzędnych są położone punkty: ............
W czwartej ćwiartce układu współrzędnych są położone punkty: ............

Zadanie 2

Odcinek AC jest przekątną prostokąta, którego boki są równoległe do osi układu współrzędnych. Znajdź współrzędne pozostałych wierzchołków prostokąta, jeśli A=(4,-2), C=(-3,5).

(Zadanie 8 - „Matematyka 2001”, zadania).

Zadanie 3

W układzie współrzędnych narysuj prostą określoną równaniem:
a) y=2
b) x=-5
c) y=x-2

IV. Zadanie domowe

„Matematyka 2001” - zeszyt ćwiczeń 2: strony 4, 6, 8 lub strony 5, 7, 8.





Autor: Hanna Karlic
nauczyciel matematyki w gimnazjum w Poznaniu

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl