niedziela 25 sierpnia 2019 imieniny Ludwika i Luizy 1900 - Zmarł Friedrich Nietzsche
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczyciel
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Metody aktywizujące

Wykład¹

Myśl jak mędrcy, ale mów jak zwykli ludzie. (Arystoteles)

Wykład może być metodą aktywizującą proces nauczania (mimo licznych ograniczeń).To krótki opis.
Powiedz na początku, o czym będziesz mówić. Powiedz to. Na koniec powiedz jeszcze raz w skrócie, o czym mówiłeś. Mów w możliwie szybkim tempie, ale dynamicznie. Przy najważniejszych sprawach zmień ton głosu (aby zastosować prawo kontrastu i umożliwić skupienie uwagi). Rób przerwy po wygłoszeniu spraw trudniejszych, dziwniejszych i... pozwól na refleksję.
Kiedy omawiasz coś trudniejszego, co wymaga większej uwagi - zmień pozycję ciała (np. dwa kroki w lewo). Po pewnym czasie uczniowie odkryją, że zmiana pozycji w czasie wykładu zwiastuje coś innego i odruchowo przygotują się do tego (np. bardziej wyostrzając uwagę).

  • Naucz się w czasie wykładu pisać lub rysować najważniejsze kluczowe słowa lub obrazy, tak aby odzwierciedlało to strukturę wykładu. (Przypomnij sobie, jak wygląda tablica po twojej lekcji: czy znajduje się tam uporządkowany logiczny ciąg informacji, czy też bałagan informacyjny?).

  • Dygresja stosuj oszczędnie - w miejscach absolutnie niezbędnych. Nadmiar dygresji powoduje chaos informacyjny i zwykłe "gubienie" wątku.

  • Nie dyktuj! Jeśli chcesz, aby coś zostało zapisane - oddaj to zadanie uczniom, niech oni sami to sformułują.

  • W czasie wykładu odwołuj się do wszystkich zmysłów.

  • Pozwalaj zadawać pytania i przerywać... Pytania są sygnałem rozumienia i zaciekawienia. Pamiętaj, każde pytanie jest dobre!

  • Dziel uwagę ze wszystkimi swoimi uczniami, utrzymuj z nimi kontakt wzrokowy. Obserwuj jak reagują! Kiedy wszyscy tępo patrzą w okno lub sufit to znaczy, że „coś tu nie gra”. Przerwij swoja wypowiedź, mówienie w przestrzeń chyba nie ma sensu...

  • Nie wprowadzaj pojęć niezrozumiałych i nie definiuj pojęć niezrozumiałych przez inne tak samo brzmiące obco.

  • Czas wykładu to maksymalnie 15-20 minut.

    Wykład jest niezbędny przy przekazywaniu wiedzy, oczywiście warto podeprzeć słowa materiałem prezentacyjnym (wykresami, planszami itd.) i wzbogacić pokazami, demonstracjami. Wreszcie utrwalić przekazywane treści przy pomocy kreatywnych technik, jak działania czy prace ustne i pisemne wykorzystujące różne konwencje formalne (drama, projekt, napisanie eseju na prowokacyjnie sformułowany temat itd.)

    Podstawowe błędy nauczyciela:
    - chaos wypowiedzi i nadmierna dygresyjność,
    - niedostosowanie słownikowe,
    - brak słów wyzwalających wędrówkę w wyobraźni do opowiadanego świata,
    - krytykowanie postawionych pytań,
    - słaba komunikacja (nie reagowanie na komunikaty zwrotne od klasy, mówienie
       „mimo wszystko”),
    - brak dobrego wstępu, brak podsumowania, brak perspektywy, aplikacyjnej danego
      obszaru wiedzy czy umiejętności, czyli „wiedza w zawieszeniu”,
    - zbyt długie zdania,
    - używanie zbyt wielu wyrazów niekoniecznych np. zaimków (taki, jakiś), przysłówków, 
      partykuł (niemal, niestety, trochę); wyrażeń niepewności (chyba, może),
    - nadmierna liczba zaprzeczeń (i nie jest tak, że oni nie potrzebują i nie mają chęci
      do uczenia się),
    - nadużywanie trybu warunkowego,
    - czytanie tekstu z podręcznika!

_____________________________
¹M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000, s. 87-89.





Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl