niedziela 18 sierpnia 2019 imieniny Bronisława i Ilony 1227 - Zmarł Czyngis-Chan
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczyciel
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Metody decyzyjne - drzewko decyzyjne, metaplan

Załącznik B

Wersja do ściągnięcia: załącznik B_pdf



METAPLAN

  • to plastyczny zapis dyskusji (uczestnicy tworzą plakat, będący zapisem ich rozważań);
  • celem tej metody jest przeanalizowanie problemu i poszukiwanie, co nie zawsze oznacza znalezienie, rozwiązania. Skłania do myślenia, analizowania problemów, poszukiwania przyczyn, przewidywania skutków, formułowania wniosków;
  • zajęcia wykorzystujące tę technikę można prowadzić dwoma sposobami - pracując z całą klasą lub dzieląc ją na kilka grup;
  • nauczyciel przedstawia problem, który będzie przedmiotem dyskusji i przygotowuje niezbędne do wykonania plakatów materiały (duże arkusze papieru pakowego, wykonane z kolorowego papieru kółka, owale, prostokąty i chmurki, kolorowe flamastry, taśmę samoprzylepną, klej); ich liczba zależy od przyjętej formy pracy - w pierwszym wariancie powstanie jeden plakat, w drugim kilka; można oczywiście poprosić uczniów, by sami wcześniej wykonali te pomoce;
  • nauczyciel wyznacza grupom czas na przedyskutowanie problemu i wykonanie plakatów, a następnie poszczególne zespoły prezentują efekty swojej pracy; podsumowaniem lekcji jest zebranie wszystkich wniosków, które zostały zgłoszone; można też je jeszcze przedyskutować, by wyeliminować ewentualne sprzeczności;
  • gdy nauczyciel pracuje z całą klasą, powstaje jeden wspólny plakat; uczniowie w trakcie dyskusji podchodzą do planszy i zapisują na odpowiednich polach swoje spostrzeżenia; mogą też porządkować plakat, przesuwając owale umieszczone przez kolegów na inne pola.




Autor: mgr Barbara Smutek
Komentarze + Dodaj komentarz
  • metody aktywizujące, Barbara Lewińska (odpowiedzi: 0)
  • Opisana tu metoda nazwana przez autorkę DEBATĄ, to inny rodzaj dyskysji, ale nie debata. W debacie nie dzielimy grupy na dwie części, jak w dyskusji "Za i przeciw", lecz na dwa 3 osobowe zespoły, jeden "ZA" drugi "PRZECIW" postawionej tezie, oraz publicznośc, która również ma prawo do zabierania głosu w przeznaczonym na to czasie. W skład każdego zespołu wchodzą: rzecznik, sekundant i orator. Moderatorem, czyli osobą odpowiedzialną za pilnowanie czasu wypowiedzi poszczególnych członków zespołów, który jest śćiśle określony, oraz za udzielanie względnie odbieranie prawa głosu, w żadnym wypadku nie może być nauczyciel, lecz wyznaczony lub wylosowany uczeń. POdstawową różnicą między debatą, a dyskusją jest właśnie większa swoboda przebiegu dyskusji (jest ich kika rodzajów) i bardzo ściśle określone normy i czas w debacie. Podobnie wkradł się błąd przy charakteryzacji Metaplanu. Ta metoda nie ma służyć rozwiązaniu problemu, lecz jego analizowaniu, dyskusji nad nim i pokazaniu jego wielu aspektów. Potwierdza to zaprezentowany podział plakatu - metaplanu na części: Jak jest? Jak byc powinno? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? i Wnioski. Przy pracy nad tematem: Czy czujesz się bezpieczny w swoim mieście? uczniowie nie znajdą rozwiązania problemu, lecz tylko go omówią, podadzą przyczyny i sytuacje pożądane. Nawet przedstaawiając wnioski, mogą dojśc do stwierdzenia negatywnego: Nic nie da się zrobić. I taką pracę uznamy za dobrze wykonaną, bo wolno im tak uważać, a celem metaplanu jest dyskusja, aktywizacja wszystkich uczniów,... ale nigdy rozwiązanie problemu. Poza tym, przedstawiony został tu tylko jeden sposób pracy tą bardzo ciekawą i kreatywną dla uczniów metodą. Może ona być wykorzystywana, nie tylko do organizacji dyskusji, ale, szczególnie na lekcjach języków obcych, do pracy ze zdjęciem, lub zamiast dyskusji lub do jej podsumowania, do analizy pracy nad zbiorem tekstów tematycznie związanych ze sobą, ... Podobnie podział plakatu - metaplanu nie musi być obowiązkowo tylko taki jak autoka zaprezentowała. Może to być pdoział jak w dyskusji:temat / za / przeciw lub: kto to jest? / co sie tało? / co by było gdyby...? Podziałów może być wiele różnych. Takie przedstawianie metod z jednej strony wprowadza początkujących nauczycieli w błąd, po drugie blokuje ich kreatywność...
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl