sobota 24 sierpnia 2019 imieniny Bartłomieja i Jerzego 1948 - Urodził się Jean-Michel Jarre
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczyciel
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Metody decyzyjne - drzewko decyzyjne, metaplan

Załącznik A

Wersja do ściągnięcia: załącznik_A_pdf




DRZEWKO DECYZYJNE
  • jest to graficzny zapis analizy procesu podejmowania decyzji;
  • metoda ta pozwala uświadomić uczniom wyraziście, że każda decyzja powoduje określone skutki pozytywne lub negatywne; uczy więc przewidywania konsekwencji postępowania i ponoszenia odpowiedzialności za nie;
  • forma graficzna drzewka zmusza do logicznego myślenia i precyzyjnego formułowania sądów;
  • poprawne wypełnienie schematu wymaga:
    - zdefiniowania problemu;
    - znalezienia różnych możliwości rozwiązania problemu (drzewko będzie miało tyle
      gałęzi, ile jest tych możliwości);
    - określenia pozytywnych i negatywnych skutków każdej możliwości (z punktu widzenia
      stawianych sobie celów i wartości);
    - podjęcia decyzji;
  • schemat należy wypełniać od "pnia", określając najpierw na czym polega problem decyzyjny; następny poziom to "gałęzie", gdzie wpisuje się możliwe rozwiązania problemu; trzeci poziom to rozpisanie wartościujące konsekwencji poszczególnych wariantów rozwiązania problemu; w koronie drzewa należy określić cele i wartości, którymi kieruje się osoba podejmująca decyzję - stanowią one zarazem kryterium oceny poszczególnych możliwości;
  • drzewko decyzyjne można wykorzystywać do pracy z całą klasą (gdy metoda jest nowa dla dzieci) lub do pracy w grupach; w pierwszym przypadku trzeba przygotować duży schemat drzewka, który w toku ogólnoklasowej dyskusji będzie uzupełniany; w drugim przypadku uczniowie pracują w grupach, a następnie referują efekty swojej pracy; praca w zespołach zmusza do większej aktywności i samodzielności;

SCHEMAT DRZEWA DECYZYJNEGO






Autor: mgr Barbara Smutek
Komentarze + Dodaj komentarz
  • metody aktywizujące, Barbara Lewińska (odpowiedzi: 0)
  • Opisana tu metoda nazwana przez autorkę DEBATĄ, to inny rodzaj dyskysji, ale nie debata. W debacie nie dzielimy grupy na dwie części, jak w dyskusji "Za i przeciw", lecz na dwa 3 osobowe zespoły, jeden "ZA" drugi "PRZECIW" postawionej tezie, oraz publicznośc, która również ma prawo do zabierania głosu w przeznaczonym na to czasie. W skład każdego zespołu wchodzą: rzecznik, sekundant i orator. Moderatorem, czyli osobą odpowiedzialną za pilnowanie czasu wypowiedzi poszczególnych członków zespołów, który jest śćiśle określony, oraz za udzielanie względnie odbieranie prawa głosu, w żadnym wypadku nie może być nauczyciel, lecz wyznaczony lub wylosowany uczeń. POdstawową różnicą między debatą, a dyskusją jest właśnie większa swoboda przebiegu dyskusji (jest ich kika rodzajów) i bardzo ściśle określone normy i czas w debacie. Podobnie wkradł się błąd przy charakteryzacji Metaplanu. Ta metoda nie ma służyć rozwiązaniu problemu, lecz jego analizowaniu, dyskusji nad nim i pokazaniu jego wielu aspektów. Potwierdza to zaprezentowany podział plakatu - metaplanu na części: Jak jest? Jak byc powinno? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? i Wnioski. Przy pracy nad tematem: Czy czujesz się bezpieczny w swoim mieście? uczniowie nie znajdą rozwiązania problemu, lecz tylko go omówią, podadzą przyczyny i sytuacje pożądane. Nawet przedstaawiając wnioski, mogą dojśc do stwierdzenia negatywnego: Nic nie da się zrobić. I taką pracę uznamy za dobrze wykonaną, bo wolno im tak uważać, a celem metaplanu jest dyskusja, aktywizacja wszystkich uczniów,... ale nigdy rozwiązanie problemu. Poza tym, przedstawiony został tu tylko jeden sposób pracy tą bardzo ciekawą i kreatywną dla uczniów metodą. Może ona być wykorzystywana, nie tylko do organizacji dyskusji, ale, szczególnie na lekcjach języków obcych, do pracy ze zdjęciem, lub zamiast dyskusji lub do jej podsumowania, do analizy pracy nad zbiorem tekstów tematycznie związanych ze sobą, ... Podobnie podział plakatu - metaplanu nie musi być obowiązkowo tylko taki jak autoka zaprezentowała. Może to być pdoział jak w dyskusji:temat / za / przeciw lub: kto to jest? / co sie tało? / co by było gdyby...? Podziałów może być wiele różnych. Takie przedstawianie metod z jednej strony wprowadza początkujących nauczycieli w błąd, po drugie blokuje ich kreatywność...
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl