sobota 20 lipca 2019 imieniny Czesława i Hieronima 1969 - Lądowanie człowieka na Księżycu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczyciel
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole
Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole

Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole

Jak w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej wykorzystuję treści zawarte w książce „ Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole”

     Bardzo często mimo wieloletniej pracy wychowawczej, w kontaktach z uczniami zdarzają się trudne sytuacje, kiedy nawet doświadczony pedagog nie zawsze wie, jak sobie poradzić.
     Z własnego doświadczenia wiem, że zwracanie się do uczniów starymi stereotypami w rodzaju - „ucz się”, „nie przeszkadzaj”, pomaga na krótko, a najczęściej wcale. W obecnych czasach - kiedy brakuje pozytywnych wzorców, z których młodzież mogłaby brać przykład - szczególnie trudno rodzicom i nauczycielom znaleźć wzajemne zrozumienie. Od wzajemnych poprawnych kontaktów zależy obecne zachowanie się młodzieży, a nawet ich przyszłe dorosłe życie.
     Należy zatem ciągle szukać nowych sposobów porozumiewania się z młodzieżą i zdobywać jej zaufanie. Poszukując nowych sposobów dobrych kontaktów z uczniami, przeczytałam książkę przeznaczoną dla rodziców pt.”Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”. Czytałam z zaciekawieniem i pomyślałam, że sposoby, które autorki ustaliły wychowując własne dzieci, można wykorzystać w kontaktach z uczniami w szkole.
     Następny poradnik tych autorek kupiłam bez żadnego wahania, tym bardziej że jest on przeznaczony nie tylko dla rodziców, ale i dla nauczycieli. Autorki książki „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole” - Adele Faber i Elaine Mazlich - to znane specjalistki w dziedzinie porozumiewania się rodziców z dziećmi. Sposoby kontaktowania się z dziećmi, ukazane w obu książkach, sprawdzały się w autentycznych sytuacjach podczas wychowywania własnych dzieci.
     Wymieniony wyżej poradnik został napisany przy współpracy dwóch doświadczonych nauczycielek. Ukazuje skuteczną technikę dialogu z dziećmi. Radzi, co mówić i kiedy to mówić w różnych sytuacjach domu i w szkole. Opisane są konkretne przykłady zachowań i język, jakim należy się posługiwać w kontaktach z uczniami. Podane sposoby dialogu nauczyciela z uczniem stwarzają odpowiedni emocjonalny klimat, który pozwala uczniowi uwierzyć w siebie.
     Poszczególne problemy wychowawcze opisane są w odrębnych rozdziałach. Każdy rozdział zakończony jest podsumowaniem w zwięzłej formie – nazwa problemu i sposób rozwiązania. W poradniku znajdują się również pytania oraz relacje rodziców i nauczycieli. Relacje zawierają opis sytuacji i sposób ich rozwiązania, zaś każde pytanie kończy się odpowiedzią. Taki układ treści książki pozwala szybko znaleźć metodę rozwiązania konkretnego problemu. Odpowiednie rozwiązania uzasadnione są wypowiedziami psychologów. Urozmaiceniem poradnika są proste rysunki sytuacji, opatrzone komentarzem.
     Już podczas czytania książki zastanawiałam się, czy proponowane rozwiązania mogą być skuteczne w moim środowisku szkolnym. Na jednej z lekcji zamiast podniesionym głosem zwrócić uczniowi uwagę „Nie kręć się stale” - odezwałam się spokojnie - „Wiem, że jest ci trudno, ale nam przeszkadzasz”. Tomek do końca lekcji siedział spokojnie. Wojtek, znany z ciągłych rozmów, na moją prośbę „Zastanów się i zapisz co możesz zrobić, żeby nie było ciągłych uwag”, po zastanowieniu się sam napisał: „Nie będę gadał na lekcji.” Napisał datę i się podpisał. Nie poprawiałam jego oświadczenia. Sama też się podpisałam. Tym podpisem dałam mu do zrozumienia, że poważnie traktuję jego oświadczenie. Wiem, że uczniowi trudno będzie tak od razu dotrzymać obietnicy, ale sam ustalił reguły swojego postępowania i to go zobowiązuje.
     Zauważyłam, że mój inny niż dotychczas dialog z uczniami wyzwala u nich pozytywne emocje. Proponowane sposoby rozwiązań danych sytuacji zmuszają nauczyciela do radykalnej nieraz zmiany swojego postępowania w sytuacjach szkolnych. Przekonałam się, że warto poszukiwać i stosować inne, bardziej skuteczne sposoby porozumiewania się z młodzieżą. Bardziej przyjemny i przekonywujący jest nauczyciel uśmiechnięty i spokojny.
     Do przeczytania tego poradnika i wykorzystania nowych rozwiązań w dialogu uczeń-nauczyciel zachęcę też koleżanki i kolegów w swojej szkole m.in. na posiedzeniu rady pedagogicznej. Wiem już też z całą pewnością, że aby wysiłki moje i kolegów przyniosły skutek, potrzebna jest ścisła współpraca rodziców. Dobrą okazją będą m.in. zebrania rodzicielskie, odbywające się w mojej szkole pod hasłem ”Wywiadówka inaczej”. Wykorzystam też indywidualne spotkania z rodzicami i zamiast narzekać na nieodpowiednie zachowanie, podpowiem, jak postąpić w stosunku do dziecka. Sojusznikiem powinien być również pedagog szkolny.

     Najwłaściwszym zakończeniem mojej wypowiedzi będzie motto omawianej książki:
     „Sposób, w jaki rodzice i nauczyciele mówią do dziecka, informuje dziecko, co do niego czują. Ich stwierdzenia maja wpływ na jego szacunek do samego siebie i poczucie własnej wartości. W dużym, stopniu język rodziców determinuje przeznaczenie dziecka.”   Haim Ginot





Autor: mgr Maria Krupiel
Komentarze + Dodaj komentarz
  • fajne, domek (odpowiedzi: 0)
  • niezla stronka ziomale
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl