sobota 20 lipca 2019 imieniny Czesława i Hieronima 1969 - Lądowanie człowieka na Księżycu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczyciel
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Głos nauczycieli z klas integracyjnych
Głos nauczycieli z klas integracyjnych

Głos nauczycieli z klas integracyjnych

     Wiele ostatnio mówi się i pisze na temat szkół i klas integracyjnych. Bardzo często są to opinie nieprzychylne i krzywdzące. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie nauczania integracyjnego nauczycielom, którzy nie mieli nigdy styczności z taką formą pracy, jak również tym, którzy noszą się z zamiarem tworzenia takich klas, do czego szczerze zachęcamy. Chcemy również obalić kilka „opinii” o klasach integracyjnych wyrażanych przez ludzi, którym idea integracji nie jest dobrze znana. Zdania, według których niepełnosprawne dzieci opuszczające klasy integracyjne są znerwicowane i upokarzane, są dla nas, nauczycieli uczących w takich klasach, bardzo krzywdzące. Mamy na ten temat odmienne zdanie oparte na wieloletniej praktyce.

     Od dziewięciu lat prowadzimy oddziały integracyjne. W ubiegłym roku pierwsza klasa integracyjna opuściła mury naszej szkoły. Obecnie mamy cztery oddziały: klasy I, II, III i VI integracyjną, która w tym roku opuści szkołę. Integracja w naszej szkole rozumiana jest jako wspólne wychowanie i nauczanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych oraz zakładanie konieczności liczenia się z różnorodnością ich potrzeb i możliwości. Samo przebywanie dzieci ze sobą – bez pełnego rozpoznania potrzeb edukacyjnych, wychowawczych oraz tych niezwiązanych z nauką i bez ich zaspokajania – nie jest integracją. Wszystkie dzieci są zdolne do integracji, nawet te z dużym stopniem niepełnosprawności, pod warunkiem że nie będziemy oczekiwać od nich wyników osiąganych przez ich zdrowych rówieśników. W dziecku niepełnosprawnym nie można tylko widzieć i eksponować jego braki, należy dostrzegać człowieka. W naszej szkole dzieci nie walczą o stopnie! Uczniowie w naszych klasach realizują program szkoły masowej weryfikowany i dostosowany do ich potrzeb i możliwości. Uznajemy godność każdego dziecka i wierzymy w jego zdolności rozwojowe. Chronimy jego wolność, doceniamy indywidualne możliwości i osiągnięcia. W naturalny sposób eliminujemy postawę litości i nadmiernej opiekuńczości. Dzieci niepełnosprawne wprowadzamy w świat codziennych zdarzeń i życia wśród ludzi „dobrych” i „złych”.
     Autorzy programów integracyjnych uznali, że rodzina i lokalne środowisko to najwłaściwsze miejsce do życia i rozwoju dziecka. Rozumieją oni nauczanie jako wspomaganie rozwoju i tworzenie optymalnych warunków dla tego rozwoju. W szkole dzieci niepełnosprawne przebywają wśród zdrowych rówieśników, pomiędzy którymi przyjdzie im żyć w przyszłości. Nie trzeba stwarzać sztucznych warunków i „uczyć”, jak żyć w normalnym społeczeństwie. Wiemy dobrze, że ludzie niepełnosprawni najszybciej uczą się przez bezpośrednią obserwację i doświadczenia.

     Kadra pedagogiczna. W naszej szkole oprócz pedagogów specjalnych, którzy na każdej lekcji wspomagają nauczyciela przedmiotu, pracują również: pedagog szkolny, psycholog, logopeda, neurologopeda oraz specjaliści z zakresu gimnastyki korekcyjnej – ich gabinety są otwarte na potrzeby dzieci. Działają kółka zainteresowań, odbywają się uroczystości szkolne, święta, przedstawienia teatralne, uczestniczymy w konkursach, w których zdobywamy nagrody. Wyjeżdżamy na wycieczki, „zielone szkoły”, organizujemy rajdy, witamy wiosnę, bawimy się z okazji Dni Dziecka, mikołajek, andrzejek, walentynek i przy każdej innej nadarzającej się okazji. Wychodzimy do kina, teatru, muzeum. Jesteśmy zapraszani do innych szkół i często zapraszamy do siebie gości. Odwiedzają nas studenci i nauczyciele chcący podpatrzeć pracę w naszych klasach. Wszystko co robimy – robimy razem, wspólnie z dziećmi zdrowymi. Udzielamy pomocy rodzinom patologicznym i biednym w formie materialnej i rzeczowej. Sponsorzy wspomagają finansowo nasze wyjazdy na „zielone szkoły”. Szkoła często bierze udział w akcjach charytatywnych.
     Klasy integracyjne na pewno mają swoje minusy, ale plusów jest zdecydowanie więcej. Rozwój tolerancyjnego myślenia uczniów zdrowych jest największym atutem szkół z oddziałami integracyjnymi. Dzieci niepełnosprawne nie są traktowane jako biedne czy gorsze. Mają wiele do zaoferowania swoim zdrowym kolegom. Poprzez wspólne obcowanie uczą ich tolerancji i rozumienia inności. W każdej szkole zdarzają się przypadki agresji, ale nie dotyczą one dzieci niepełnosprawnych. Dziecko agresywne poszukuje dziecka o podobnych skłonnościach, nie interesuje go dziecko chore. Powierzanie mu opieki nad chorym kolegą mobilizuje je do pozytywnych odruchów i chęci niesienia pomocy. Radzimy spróbować tej metody, tej jednej z wielu terapii zmierzających do walki z okrucieństwem i brakiem tolerancji.
     Organizując klasy integracyjne w szkołach masowych, myślimy przede wszystkim o dzieciach niepełnosprawnych, ale – jak dziewięcioletnia praktyka nas nauczyła – klasy te są też nie mniej ważne dla uczniów zdrowych. Nasza szkoła spełnia warunki odpowiedzialnej integracji (mała szkoła, odpowiednio przystosowane duże sale lekcyjne, gotowość akceptacji ze strony rodziców dzieci zdrowych i ze strony pedagogów, możliwość zapewnienia fachowej pomocy pedagogicznej, psychologa, logopedy i rehabilitanta, mało liczebne klasy).
     Co roku odbywa się nabór do klas integracyjnych. Dzieci chcących uczyć się razem ze zdrowymi rówieśnikami wciąż przybywa. Taki stan na pewno nie świadczy o złym traktowaniu dzieci niepełnosprawnych. Rodzice zdrowych dzieci często decydują się na umieszczenie dziecka w klasie integracyjnej, ponieważ ich starsze dzieci do takiej klasy chodziły bądź też słyszeli od znajomych o istnieniu takiej formy nauki.
     Rodzice z klasy VI są bardzo zaangażowani w otwarcie oddziału gimnazjum integracyjnego w naszej szkole. Chcą, aby klasa nadal uczyła się razem. Świadczy to chyba o jednym: są zadowoleni z pracy naszej szkoły, ich dzieci czują się u nas dobrze.
     Naszym zdaniem podejście niektórych ludzi – a nie brakuje wśród nich nauczycieli – do osób upośledzonych i spraw z nimi związanych jest akademickie. Niepełnosprawni nie powinni być izolowani. Całe działanie usprawniania musi dokonywać się wspólnie z osobami w pełni sprawnymi. Nie powinno to się odbywać na zasadzie getta. Ludzie ci mają prawo uczyć się i bawić razem. Kształcenie integracyjne jest elementem wielu działań podejmowanych w procesie integracji społecznej ludzi niepełnosprawnych.

Szkoła Podstawowa nr 17 w Częstochowie





Autor: Izabela Benduch – nauczyciel przyrody
Monika Cudzik – pedagog specjalny, wychowawca klasy VI integracyjnej
Jerzy Śpiewak – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 17 w Częstochowie

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl