środa 17 lipca 2019 imieniny Aleksego i Anety 1945 - Otwarcie obrad konferencji poczdamskiej
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczyciel
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Metody aktywizujące

Charakterystyka wybranych metod aktywizujących

Zadaniem współczesnej szkoły jest uczenie aktywności twórczej, samodzielnego zdobywania wiedzy, krytycznego podejścia do różnych źródeł informacji, wartościowania i selekcjonowania wydarzeń oraz indywidualnego i grupowego rozwiązywania problemów. Od nauczyciela i jego pomysłowości zależy wybór właściwej metody, adekwatnej do treści lekcji i możliwości uczniów. Należy pamiętać, że na jednej lekcji można wykorzystać kilka metod wzajemnie się uzupełniających, podnoszących atrakcyjność zajęć i stwarzających uczniom okazje do większej aktywności.
Oto propozycja niektórych metod, które można zastosować w szkołach ponadgimnazjalnych zarówno na lekcjach przedmiotów ogólnokształcących, jak i zawodowych.

1. Drzewko decyzyjne¹

Jest graficznym zapisem procesu podejmowania decyzji. Uczniowie, wypełniając przygotowany arkusz, muszą zauważyć związki między różnymi możliwościami rozwiązania omawianego problemu a konsekwencjami przyjęcia wybranego wariantu.
Ważnym elementem wypełnienia drzewa decyzyjnego jest określenie wartości, jakie uznaje osoba podejmująca decyzję. Metoda ta uczy, jak należy dokonać wyboru, aby uświadomić sobie jego skutki i żeby były one zgodne z akceptowanymi wartościami.
Na wypełnienie drzewa decyzyjnego składa się kilka elementów: zdefiniowanie problemu, będącego celem naszej decyzji (jak się zachowasz, gdy...?), ustalenie możliwych rozwiązań (liczba gałęzi będzie zależała od liczby tych możliwości); określenie zalet (pozytywnych skutków) i wad (negatywnych skutków) każdego możliwego rozwiązania z punktu widzenia stawianych celów i przyjętych wartości; podjęcie najwłaściwszej decyzji.

Więcej informacji i schemat drzewka decyzyjnego znajduje się tutaj!

2. Debata "za i przeciw"²

Jest metodą pozwalającą na łatwiejsze podjęcie decyzji oraz spojrzenie na ten sam problem z różnych punktów widzenia. Uczniowie w dwóch przeciwstawnych grupach prezentują argumenty "za i przeciw", których celem jest przekonanie adwersarzy do swojego stanowiska. Czas na prezentację opinii obu grup powinien być jednakowy. Nauczyciel ocenia poprawność merytoryczną wypowiedzi, kulturę dyskusji, sposób reagowania na racje strony przeciwnej.

Więcej informacji na temat debaty "za i przeciw" znajduje się tutaj!

3. Metaplan³

Jest metodą pozwalającą na postawienie diagnozy sytuacji, a następnie wskazanie możliwości rozwiązania trudnego (może konfliktowego) problemu.
Metoda ta pozwala na spokojne, rozważne zbadanie omawianego zagadnienia i poszukiwanie wspólnego, optymalnego rozwiązania.
Uczniowie podzieleni są na kilkuosobowe grupy. Nauczyciel przedstawia temat, problem. Uczniowie indywidualnie na małych kartkach odpowiadają na pytanie: jak jest (jak było?). Następnie przyklejają je w wyznaczonym miejscu na plakacie własnej grupy. Jest to element diagnozy stanu wyjściowego. Odpowiadają na drugie pytanie: Jak być powinno? I przyklejają kartki w odpowiednim miejscu plakatu. Pytanie to ma sprowokować odpowiedzi wskazujące możliwości poprawy, polepszenia sytuacji. Udzielenie odpowiedzi na trzecie pytanie stanowi prezentację przyczyn zaistniałych nieprawidłowości, popełnionych błędów. Ostatnim elementem metaplanu, po przeanalizowaniu i uporządkowaniu wszystkich odpowiedzi, jest wspólne, grupowe ustalenie wniosków. Zebrane ze wszystkich plakatów wnioski mogą być przedstawione jako wynik dyskusji całej klasy.

Więcej informacji i schemat metaplanu znajduje się tutaj!

________________________________
¹Anna Skworzec (Bystrzyca), Metody aktywizujące na lekcjach historii i wiedzy o społeczeństwie, [W]: "Wiadomości Historyczne" kwiecień/czerwiec 2002, s. 109.
²Tamże, s. 110.
³Tamże, s. 110.





Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl