czwartek 18 lipca 2019 imieniny Erwina i Kamila 1933 - Urodził się Roman Polański, reżyser
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczyciel
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Metody aktywizujące

Burza mózgów¹

Znana jest jako metoda Osborne'a, brain storming czy fabryka pomysłów. Można ją wykorzystać na kilka sposobów.

a) zabawa wyobraźni i pomysłowości, jako działanie rozwijające myślenie samo w sobie lub dla rozgrzewki mentalnej przed innym zadaniem, np. wymień jak najwięcej zastosowań spinacza biurowego!
Przez określony czas wymyślane są i spisywane wszystkie pomysły, nawet te najbardziej absurdalne. Na ogół na początku pojawiają się pomysły dość banalne, oczywiste, codzienne. Z czasem rozgrzana wyobraźnia podsuwa pomysły coraz bardziej nieoczekiwane, abstrakcyjne, innowacyjne.
Lub:
Wymień wszystkie możliwe rozwiązania dla danego problemu: uczniowie chcą, aby wakacje trwały dziesięć, a szkoła – dwa miesiące.
Zasada podstawowa - nie wolno krytykować pomysłów innych, każdy ma prawo podać swój pomysł. Zadanie to można realizować w całej grupie, w mniejszych grupach, w parach. Im większa grupa, tym szybciej następuje przejście do pomysłów bardzo oryginalnych. Spory hałas, śmiech i ruch jest sprzyjający dla generowania pomysłów!

b) Skojarzenia rozgrzewkowe, jako narzędzie ustanawiania obszarów wspólnych znaczeń.
Na przykład wymień 10 skojarzeń, jakie ci przychodzą do głowy, kiedy słyszysz hasło "sport".

Schemat skojarzeń

Następnie w parach porównuje się liczbę skojarzeń takich samych. Można dalej poszukiwać wspólnych skojarzeń, aż do uzyskania wyniku dla całej klasy. Ćwiczenie to ilustruje potencjalną wieloznaczność funkcjonowania pojęć, nawet bardzo oczywistych.

__________________________________________
¹M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000, s. 105-106





Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl