poniedziałek 23 września 2019 imieniny Bogusława i Tekli 1939 - Zmarł Siegmund Freud
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Podróż do Warzywolandii

Przebieg zajęć

1. Przygotowanie do podróży do Warzywolandii
  • Rozdanie uczniom „paszportów", czyli kartek w czterech kolorach (zielone, czerwone, niebieskie, białe). Zapowiedź podróży do nieznanego państwa.
  • Odszyfrowanie nazwy państwa - uszeregowanie umieszczonych na tablicy sylwet warzyw od najmniejszej do największej, po odwróceniu plansz dzieci mogą odczytać hasło:
    WA  RZY  WO  LAN  DIA
  • Uzupełnienie „paszportów": namalowanie własnego portretu, wymyślenie i wpisanie nazwisk (w grupach według kolorów paszportów) związanych z warzywami, np. Burakowska, Paprykowski, Szczypiorkowski, Rzepka itp.
  • Przypomnienie zasad pisowni nazw własnych: imion, nazwisk, nazw państw, ulic.

2. Szukamy informacji o Warzywolandii.

  • Nasze wyobrażenia o tej krainie - swobodne wypowiedzi uczniów inspirowane pytaniami nauczyciela, np. Co możemy zobaczyć w Warzywolandii? Jak wygląda według was Warzywolandia?
  • Szukanie w „Świerszczyku" informacji o Warzywolandii („Szukamy i już mamy", „Kolorowe zabawy" - przeczytanie tekstów, obejrzenie ilustracji, wykonanie wybranych zadań) i opisanie wyglądu, kształtu i wielkości różnych zaobserwowanych elementów krainy Warzywolandii: pojazdów jeżdżących po tej krainie, budowli, które można tam zobaczyć, miejsc wypoczynku (np. parków), zwierząt, ludzi, których można tam spotkać.

3. Budowa makiety miasta ze zgromadzonych warzyw

  • Przydzielenie zadań zespołom - dzieci pracują w grupach (według „paszportów").

I grupa: domy

II grupa: pojazdy

III grupa: parki, drzewa

IV grupa: ludzie, zwierzęta

  • Omówienie zasad bezpiecznego posługiwania się narzędziami.
  • Umieszczenie elementów wykonanych w grupach na dużej tekturze lub na styropianie, wspólne wytyczenie ulic.
  • Nadanie nazw ulicom, np. Kabaczkowa, Pomidorowa, Cebulowa, zgodnie z zasadami pisowni ulic wielką literą.

4. Ustalenie praw i obowiązków mieszkańców Warzywolandii

  • Nauczyciel wyjaśnia, czym są prawa, a czym obowiązki, co wolno, a czego nie w kontaktach z innymi, co to jest kodeks. Nawiązuje do zachowania dzieci podczas pracy w zespołach, ich współpracy, zasad, których starały się przestrzegać. Zachęca do określenia, co przeszkadzało im w komunikowaniu się ze sobą.
  • Dlaczego należy zapisywać prawa w specjalnych dokumentach i do czego to jest potrzebne? - próba ustalenia odpowiedzi na pytanie.
  • Opracowanie kodeksu Warzywolandii - praca zespołowa.

Uczniowie zapisują pomysły na dużych arkuszach papieru. Po ukończeniu pracy jedna osoba z grupy prezentuje pomysły, np.:

Wszyscy obywatele Warzywolandii mają obowiązek dbać o własne zdrowie. Codziennie muszą spożywać warzywa w dużych ilościach. Mają obowiązek przypominać o tym swoim sąsiadom. Mieszkańcy Warzywolandii nie mają prawa spożywać produktów niezdrowych (chipsów, słodyczy). Każdy mieszkaniec Warzywolandii wie, co je.

  • Porównanie kodeksów, wskazanie różnic i podobieństw między nimi.

5. Podsumowanie zajęć.

  • Nauczyciel daje sygnał do zakończenia podróży po krainie Warzywolandii: Możemy brać przykład z tamtejszych mieszkańców. Musimy już kończyć naszą podróż, ale przywieziemy ze sobą zasady, których my będziemy również przestrzegać. Ustalmy, które z tych zasad odnoszą się również do nas i powinniśmy stosować je na co dzień.
  • Spisanie zasad na osobnym arkuszu papieru i umieszczenie w widocznym miejscu w sali.




Autor: Joanna Bobińska
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl