niedziela 25 sierpnia 2019 imieniny Ludwika i Luizy 1900 - Zmarł Friedrich Nietzsche
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Szkoła Lamelii Szczęśliwej

Wprowadzenie

Szkoła Lamelii Szczęśliwej to przestrzeń, w której przestrzegane są prawa dzieci i dorosłych.

  1. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do imienia i nazwiska. Jeśli chce, może mieć również przezwiska, na przykład Kropeczka lub Chudzinka.
  2. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do odpoczynku. Jeżeli chcesz, możesz leżeć w łóżku, huśtać się na huśtawce, przyglądać się biedronce, słuchać muzyki lub biegać po parku.
  3. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do opieki lekarskiej. Jeżeli się skaleczysz, należy opatrzyć ranę. Ludzie powinni zostać zaszczepieni przeciwko chorobom zakaźnym, a kiedy zachorują – zbadani i poinformowani o tym, co mają robić, aby jak najszybciej wyzdrowieć.
  4. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do tajemnic i marzeń. Jeżeli chcesz, możesz przechowywać w szufladach skarby: szklane kulki, kawałki sznurka, kamyki; marzyć o wyprawie na wyspę Turapulra; pisać pamiętnik i mieć kilka lub nawet tysiąc tajemnic.
  5. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do zabawy. Jeżeli chcesz, możesz bawić się, budować zamki z klocków, grać w piłkę, szyć sukienki dla lalek, rysować patykiem dziwolągi na piasku, chodzić na wystawy, koncerty, spektakle teatralne i filmy.
  6. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do nauki. Możesz słuchać, czytać, pisać, liczyć, rysować, malować, grać, lepić, rzeźbić, konstruować i śpiewać.
  7. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do emocji. Jeżeli chcesz, możesz smucić się, płakać, podskakiwać z radości, martwić się, kochać, przyjaźnić z kimś i troszczyć się o kogoś.
  8. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do życia bez przemocy. Nikt – ani inne dziecko, ani dorosły – nie może go bić, poniżać, dokuczać, wyśmiewać się z niego.
  9. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do jedzenia. Powinno się jeść i pić takie produkty, które zawierają wszystkie potrzebne dla zdrowia składniki.
  10. Każdy mały i duży człowiek ma prawo do własnego zdania. Powinniśmy pytać innych, co myślą na dany temat. Oczywiście nie oznacza to, że zawsze mają rację.

W szkole Lamelii Szczęśliwej dziecko śpiewa, podskakuje, pyta, dotyka, słucha, wącha, smakuje i obserwuje. Poszukuje i odkrywa. „Owo poszukiwanie jest naturalną potrzebą małego człowieka, a odkrywanie naturalną konsekwencją poszukiwania.”

Dziecko jest naturalnym filozofem już od chwili narodzin. Docieka, szuka, sprawdza, penetruje i zdaje miliony pytań.

Oto kilka z nich:

  • Gdzie można spotkać czarownicę?
  • Dlaczego sól jest słona?
  • Czy Droga Mleczna jest z mleka?
  • Co by się stało, gdyby przestało świecić słońce?
  • Dlaczego niektóre biedronki mają tylko dwie kropki?
  • Dlaczego koci język jest szorstki?
  • Dlaczego myszy są szare?
To właśnie pytania są nieodzownym elementem filozofowania.

Dziecko jest więc także odkrywcą. Słuchając, obserwując, dotykając, smakując i wąchając odkrywa świat. Dostrzega bielinki na kwiatach lawendy, je maliny, obserwuje zmagania mrówek z patyczkami, rozkoszuje się zapachem świeżego chleba. Wchodzi na drzewa, zagląda w szpary i rozmyśla o wszystkim i o wszystkich. Podejmuje kolejne wyzwania. Analizuje i wnioskuje oraz wykorzystuje stare umiejętności do odkrywania nowych fragmentów świata. Jest badaczem bliskiego i dalszego otoczenia. Najpierw odkrywa przestrzeń najbliższą (dom rodzinny, podwórko, ogród), potem dalszą (ulicę, przedszkole, szkołę, muzeum, teatr).

Dziecko jest twórcą. Tworząc przetwarza i tworzy istniejący świat. Urzeczywistnia pomysły, realizuje marzenia, podejmuje kolejne wyzwania.

Twórca przechodzi przez trzy fazy:

  • fazę „słuchamy”, będącą impulsem do poszukiwań
  • fazę „dociekamy”, będącą szukaniem odpowiedzi na pytania i próbą rozwiązania problemów powstałych zarówno w fazie „dociekamy”, jak i w fazie „słuchamy”
  • fazę „tworzymy”, będącą odpowiedzią, ostatecznym rozwiązaniem problemu wynikającego z naturalnej potrzeby wyrażania ekspresji.

Dorosły powinien sukcesywnie dostarczać małym twórcom narzędzi. Musi też stać się współgospodarzem świata dziecka i nieustannie pamiętać o pozostawieniu mu swobody tworzenia, uszanowaniu jego tempa pracy i drogi, jaką wybierze (nawet jeśli będzie ona kręta). Rodzic powinien kroczyć z dzieckiem, by mały twórca wiedział, że zawsze może się zwrócić do niego o pomoc.

W szkole Lamelii Szczęśliwej naturalnego filozofa, odkrywcę i twórcę przeprowadzamy prze sześć obszarów aktywności. Poruszaliśmy to zagadnienie już kilka lat temu, podczas konstruowania programu nauczania. Po kolejnych latach badań i projektowaniu spotkań z dziećmi rozbudowaliśmy to zagadnienie o jeszcze jeden obszar.

PODRÓŻOWANIE, czyli wchodzenie w siebie; penetrowanie własnych przeżyć, odczuć i przeczuć; dotykanie i zgłębianie reakcji; dostrzeganie zakorzenionej harmonii i wychodzenie, czyli poznawanie i obcowanie z wielością oraz różnorodnością form istnienia.

DOŚWIADCZANIE, czyli laboratorium wyrażania siebie; odtwarzania i doświadczania różnych stanów emocjonalnych oraz radzenia sobie z nimi; samodzielności i skuteczności działania; rozwiązywania sytuacji zgodnie z zasadą akceptacji i miłości; mówienia, słuchania i bycia słuchanym; dyskutowania i negocjowania.

BUDZENIE, czyli wezwanie do odkrywania ukrytych możliwości; wrażliwości na siebie, drugich i świat; ciekawości istnienia, reakcji na bodźce; sytuacji zdziwienia, zaskoczenia, zagrożenia; twórczego działania; wiary we własne siły.

WTAJEMNICZANIE, czyli zaglądanie do kolejnych szuflad istnienia, eksperymentowania, obserwacji, możliwości komunikowania się, dotykania tego, co widzialne, tego, co ulotne i tego, co niewidzialne”.

OTWIERANIE, czyli otwieranie drzwi do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości; wchodzenie do świata rzeczywistego i nierealnego; przechodzenia przez światy wyobraźni, medytacji i skupienia.

BUDOWANIE, czyli konstruowanie budowli z pozytywnego obrazu własnego „ja” i jego głębi; całościowego spojrzenia na świat; potrzeby bycia w zgodzie z samym sobą i innymi; więzi obcowania ze światem.

W szkole Lamelii Szczęśliwej dorośli wracają do swojego dzieciństwa (do czasów, kiedy ratowali księżniczki przed błękitnym smokiem, wozili myszkę w wiklinowym wózku dla szmacianych lalek, budowali zamki z piasku i przeglądali się w choinkowych bombkach). A także podejmują próbę zaciekawienia, zainspirowania i zachęcenia dziecka do aktywności. Wtedy mały człowiek przejmie nie tylko inicjatywę, ale także odpowiedzialność za siebie.

Rys. 1. Obszary dziecięcej działalności

Dorosły, zapraszając dziecko do szkoły Lamelii Szczęśliwej, musi „wytworzyć” taki obszar, aby dziecko nie zaprzestało odkrywania nowego i poszukiwania małych oraz dużych sensów egzystencji. „Środowisko to wyznaczają pola aktywności, czyli laboratorium wyobraźni i warsztat umiejętności. Pola te, przenikając się, tworzą przestrzeń, w której dziecko nabywa określone umiejętności, poszerza krąg swoich zainteresowań i poszukiwań, pogłębia wiedzę o przestrzeni bliższej i dalekiej”.

Rys. 2. Krzywa przykładowego spotkania z dziećmi, na tle sfery wspólnej przenikających się pól aktywności

Laboratorium wyobraźni jest inspiracyjną sferą poszukiwań; polem na którym przenikają się i mieszają sytuacje powszednie z nierzeczywistymi, aranżowane z naturalnymi, świat baśni, sztuki ze światem przyrody, techniki; udziałem w sytuacjach projektowanych i codziennej obserwacji otoczenia.

Warsztat umiejętności to przestrzeń, w której dociekliwego odkrywcę wyposażamy w nowe umiejętności i doskonalimy wcześniej nabyte. Umożliwiamy dziecku pełne i wnikliwe poznanie:

  • siebie,
  • innych,
  • świata.




Autor: Joanna Krzyżanek, miłośniczka gramatyki i lalek z gałganków
Początek publikacji: 2010-06-19
Komentarze + Dodaj komentarz
  • o Boska Lamelio, Ada (odpowiedzi: 0)
  • Bardzo mi się podoba co napisałaś, szkoła Lamelii bardzo mieści się w mojej wizji szkoły. Pracuje z dziećmi niepełn.również.Czy chciałabyś wykorzystać swój pomysł?Mam pewną propozycję;)
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl