środa 16 października 2019 imieniny Florentyny i Gawła 1978 - Karol Wojtyła obrany na papieża
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Szkoła Lamelii Szczęśliwej

Szkoła Lamelii Szczęśliwej

Szkoła Lamelii Szczęśliwej to przestrzeń, za którą odpowiedzialni są dorośli (rodzice i nauczyciele). Stają się oni towarzyszami i doradcami dziecka, a nie wszechwiedzącymi ekspertami. Projektują spotkania edukacyjne tak, aby mali ludzie mieli szansę na prawidłowy rozwój fizyczny, społeczny, emocjonalny i moralny. W szkole tej pojawiają się relacje dorosły-dziecko, dziecko-dorosły, dorosły-dorosły, dziecko-dziecko, które oparte być muszą na wzajemnym zaufaniu, otwartości, szczerości, akceptacji, zrozumieniu i naturalności. Dzieci i dorośli będący współ-gospodarzami szkoły budują ją, przetwarzają i wzbogacają.

Szkoła jest tak zaprojektowana, aby była:

  1. zaproszeniem dzieci do krainy form, dźwięków, smaków, kolorów oraz zapachów; miejscem, które umożliwia poznanie świata wszystkimi zmysłami;
  2. miejscem zaufania do dziecięcej mądrości i naturalności;
  3. ofertą podróży w obszary poznane i nieznane;
  4. przestrzenią miłości i dialogu;
  5. fundamentem do bycia kreatywnym;
  6. platformą eksperymentowania;
  7. środowiskiem, gdzie dziecko uczy się tolerancji w stosunku do siebie i innych;
  8. miejscem na oryginalność;
  9. polem odkrywania, doświadczania, zabawy i nauki oraz zaufania do dziecięcej mądrości i naturalności;
  10. bodźcem do samodzielnego podejmowania decyzji;
  11. przestrzenią, w której panuje klimat współodczuwania, zaufania, miłości i troski.

Ponadto szkoła ta spełnia następujące warunki:

  1. pozwala na penetrację rzeczywistości, percepcję rzeczywistości i tworzenie siebie;
  2. tworzy mozaikę zachęcającą do odkrywania i działania;
  3. stwarza możliwość bycia odpowiedzialnym;
  4. uczy dzieci bycia szczęśliwym i pielęgnowania szczęścia w sobie
  5. pomaga tworzyć dzieciom relacje społeczne (z innymi dziećmi i dorosłymi);
  6. pomaga w całościowym patrzeniu na świat;
  7. pochyla się nad dziecięcymi problemami, nawet tymi, które z pozoru wydają się małe i błahe.

Dorośli w tej szkole muszą starać się tak realizować spotkania edukacyjne, aby kształtować właściwe postawy dzieci. Powinni oni dostosować wszelkie działania dzieci do posiadanych doświadczeń i pozwolić im kroczyć własną drogą, umożliwiając wypowiadanie własnych sądów i bycie kreatywnymi.

W szkole Lamelii Szczęśliwej dzieci kształcą umiejętności:

  1. językowe
    • kreślą znaki literopodobne,
    • poznają litery (małe, wielkie, drukowane, pisane),
    • piszą małe i wielkie litery,
    • piszą litery w kolejności alfabetycznej,
    • podpisują ilustracje,
    • stawiają znaki interpunkcyjne (kropkę, przecinek, myślnik, wykrzyknik, pytajnik),
    • piszą zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące,
    • przepisują zdania,
    • przekształcają zdania,
    • piszą zdania proste i złożone,
    • przepisują zdania z uzupełnianiem,
    • zapisują wymyślone zdania,
    • uzupełniają zdania i przekształcają,
    • przekształcają teksty,
    • podejmują próby samodzielnego redagowania tekstów (opowiadań, opisów, instrukcji, zaproszeń, zawiadomień, notatek, przepisów, listów, ogłoszeń,
    • piszą wyrazy z ó, rz, ż, wymiennym i rz po spółgłoskach, wyrazy z ó i rz niewymiennymi, wyrazy z u, h, i ch, ą i ę,
    • piszą wyrazy ze spółgłoskami miękkimi, z zanikiem dźwięczności na końcu i w środku, w zakończeniach -ów, -ówna, -ówka, -uj, -unek,
    • piszą przyimki z rzeczownikami,
    • piszą nie z przymiotnikami, czasownikami i przysłówkami,
    • piszą skróty (cd., cm, m, zł, gr, ul., godz., min, np., odp., tel., zach., wsch., płd., płn.),
    • piszą równoważniki zdań,
    • piszą pytania i odpowiadają na nie,
    • wskazują daną głoskę w nagłosie, śródgłosie oraz wygłosie,
    • rozróżniają głoski (samogłoski i spółgłoski),
    • wyszukują w słowach samogłoski i spółgłoski,
    • dzielą słowa na sylaby,
    • przeprowadzają analizę i syntezę słuchową słów,
    • czytają sylaby, wyrazy, zdania, krótkie opowiastki, bajki, dialogi, przepisy, instrukcje, opisy (drukowane i pisane),
    • czytają teksty z podziałem na role,
    • czytają mapy,
    • czytają położenie i nazwy dźwięków, czas trwania pauz i nut,
    • odczytują wskazania zegara, wagi, termometru,
    • odczytują symbole, tabelki, liczby wielocyfrowe, wykresy, znaki rzymskie,
    • poznają części mowy (czasownik, przymiotnik, rzeczownik, liczebnik, przysłówek),
  2. matematyczno-logiczne
    • porządkują i porównują przedmioty, zwierzęta, rośliny,
    • określają wzajemne położenie przedmiotów (w, nad, pod, obok, nad, za, daleko, nisko, wyżej, niżej),
    • przeliczają przedmioty,
    • porównują liczebność zbiorów,
    • poznają liczby i cyfry,
    • porównują o ile więcej, o ile mniej,
    • porównują liczby (<, >, =),
    • porządkują liczby od największej do najmniejszej i odwrotnie,
    • zapisują liczby od 0 do 100 000 za pomocą cyfr,
    • rozkładają liczby na dowolną ilość składników,
    • poznają oś liczbową i umieszczają na niej odpowiednie liczby,
    • wyodrębniają jedności, dziesiątki i setki,
    • wskazują liczby parzyste nieparzyste,
    • poznają figury geometryczne,
    • rozróżniają i nazywają figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez),
    • wskazują prostą, półprostą, odcinek,
    • rysują linie proste, krzywe, łamane,
    • mierzą długość odcinków,
    • obliczają pola i obwody (kwadratów, prostokątów, wielokątów),
    • rozwiązują proste zdania tekstowe i złożone,
    • układają pytania do zadań tekstowych,
    • układają proste i złożone zadania tekstowe,
    • poznają pojęcia: suma, różnica, dzielna, dzielnik, iloczyn, iloraz, odjemna, odjemnik,
    • przeprowadzają działania na liczbach (dodają, odejmują, mnożą i dzielą),
    • dodają jednakowe składniki (mnożenie),
    • dodają i odejmują pisemnie,
    • stosują przemienność i łączność mnożenia,
    • piszą cyfry rzymskie,
    • poznają ułamki,
    • dodają, odejmują i porównują ułamki,
    • poznają pojęcia brutto, netto,
    • wykonują obliczenia pieniężne (banknoty i monety),
    • uczestniczą w praktycznym zastosowaniu matematyki,
  3. przyrodnicze, plastyczne i psychomotoryczne
    • poznają wybrane ekosystemy (ich charakterystyczne cechy, elementy składowe i wybranych mieszkańców),
    • poznają sposoby przygotowanie się roślin, zwierząt i ludzi do zimy,
    • poznają wybrane zwierzęta i rośliny,
    • obserwują zjawiska atmosferyczne,
    • poznają pory dnia i pory roku,
    • poznają elementy pogody,
    • poznają proste urządzenia (zegar, wagę, termometr, barometr),
    • uczą się odczytywać pomiary,
    • poznają zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych w domu i szkole,
    • utrwalają elementarne zasady higieny (zdrowie fizyczne, psychiczne prawidłowe odżywianie),
    • poznają zasady higieny odpoczynku biernego i czynnego,
    • poznają zasady bezpiecznego poruszania się po drogach (znaki drogowe, sygnalizacja świetlna, światełka odblaskowe),
    • uczą się zasad zachowania w niebezpiecznych sytuacjach (pożar, atak psa…),
    • poznają telefony alarmowe,
    • poznają wybrane zawody (z przeszłości i współczesne),
    • poznają podstawowy savoir-vivre,
    • uczą się o barwach,
    • poznają różne techniki plastyczne,
    • wykonują przedmioty z papieru, tektury, gałganków, metalu, plastyku, drewna, masy solnej, masy papierowej, plasteliny, modeliny, gliny,
    • wykonują proste doświadczenia chemiczne i fizyczne,
    • poznają wybrane problemy ekologiczne,
    • wykonują proste ćwiczenia gimnastyczne,
    • uczestniczą w zabawach ruchowych,
    • śpiewają i grają piosenki,
    • uczą się języka angielskiego,
    • pieką, gotują, smażą i duszą słone, słodkie i gorzkie potrawy.




Autor: Joanna Krzyżanek, miłośniczka gramatyki i lalek z gałganków
Początek publikacji: 2010-06-19
Komentarze + Dodaj komentarz
  • o Boska Lamelio, Ada (odpowiedzi: 0)
  • Bardzo mi się podoba co napisałaś, szkoła Lamelii bardzo mieści się w mojej wizji szkoły. Pracuje z dziećmi niepełn.również.Czy chciałabyś wykorzystać swój pomysł?Mam pewną propozycję;)
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl