wtorek 22 października 2019 imieniny Halki i Przybysławy 1962 - Przemówienie prezydenta Kennedy’ego do narodu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych

Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych mogące wpływać na umiejętności szkolne

Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych, mogące wpływać na umiejętności szkolne

I Zaburzenia percepcji słuchowej

1. Pisanie:

  • specyficzne trudności w pisaniu,zwłaszcza ze słuchu,

  • zniekształcanie pisowni,upraszczanie grup spółgłoskowych,

  • mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym fonetycznie,

  • trudności w pisaniu zmiękczeń, dwuznaków, w różnicowaniu [i] - [j], samogłosek nosowych i zespołów dźwiękowych,

  • trudności w analizie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby, głoski,

  • łączenie przyimków z rzeczownikami, opuszczanie końcówek,

  • opuszczanie liter w wyrazach,przestawianie kolejności,

  • przestawianie szyku dyktowanych wyrazów.
  • 2. Czytanie:

  • szczególne trudności w syntezie przeliterowanych dźwięków,

  • trudności we właściwej intonacji czytanej treści,

  • błędy w czytaniu - zamiany liter, opuszczanie ich, zamiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów,

  • trudności ze zrozumieniem czytanych treści.

    II Zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej

    1. Pisanie:

  • trudności w przepisywaniu,pisaniu z pamięci i ze słuchu,

  • trudności w zapamiętywaniu kształtów liter,

  • mylenie liter optycznie podobnych,

  • opuszczanie znaków diakrytycznych,

  • błędy typowo ortograficzne,wynikające ze słabej pamięci wzrokowej.
  • 2. Czytanie:

  • trudności w kojarzeniu dźwięku z odpowiednim znakiem graficznym,

  • mylenie liter i wyrazów graficznie podobnych,

  • odpoznawanie napisów po cechach przypadkowych,

  • czytanie na pamięć, zgadywanie,

  • przestawianie i opuszczanie liter, sylab, wyrazów, opuszczanie końcówek,

  • wolne tempo czytania, niechęć do czytania głośnego,

  • rozumienie treści utrudnione ze względu na koncentrowanie się na technice czytania.
  • 3. Rysowanie:

  • trudności w odwzorowywaniu kształtów geometrycznych,

  • rysunki ubogie,o prymitywnych uproszczeniach,

  • zakłócone stosunki przestrzenne oraz proporcje elementów,

  • trudności w rozplanowaniu elementów rysunku.
  • III Zaburzenia procesu lateralizacji

    1. Pisanie:

  • mylenie liter o optycznie podobnych kształtach, a o innym położeniu i kierunku (inwersja statyczna),

  • inwersja dynamiczna - zmiana kolejności liter w wyrazach, wyrazów w zdaniu,

  • pismo lustrzane,

  • trudności związane z techniką pisania - zniekształcenie graficznej strony pisma (pismo dysgraficzne).
  • 2. Czytanie:

  • przestawianie liter i cząstek wyrazowych,

  • zmiana kolejności liter,sylab,wyrazów,

  • opuszczanie całej linijki tekstu,

  • wolne tempo czytania.
  • 3. Rysowanie:

  • zmiany kierunku w rysunkach,

  • błędny kierunek odwzorowywania.
  • IV Zaburzenia rozwoju ruchowego

    1. Pisanie:

  • przy obniżonej sprawności manualnej mała precyzja ruchów dłoni i palców,

  • zniekształcanie graficznej strony pisma,

  • pismo nieczytelne, litery nie mieszczą się w liniaturze,

  • brak wiązania liter ze sobą,

  • wolne tempo pisania,

  • zeszyty niestaranne.

    2. Rysowanie:

  • trudności w rysowaniu jako czynności,

  • rysunki brzydkie, linie niepewne,

  • ruchy gwałtowne lub niepewne,

  • zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka lub długopisu na kartkę.
  • Trudności występujące w różnych przedmiotach szkolnych

    1. Zaburzenia percepcji słuchowej:

  • trudności w nauce języków obcych,

  • trudności w uczeniu się pamięciowym - ciągi słowne,

  • trudności w przyswajaniu wiadomości z gramatyki,

  • trudności ze zrozumieniem wypowiedzi słownych i poleceń nauczyciela.
  • 2. Zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej:

  • trudności w nauce geografii - kierunki,

  • trudności w nauce geometrii,

  • trudności w nauce języków obcych (nowe znaki pisarskie, mylenie liter o podobnym kształcie).
  • 3. Zaburzenia procesu lateralizacji:

  • objawy podobne jak w zaburzeniach percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej, uwidaczniające się na lekcjach geografii, geometrii,

  • zmiany kierunku w rysunkach geometrycznych,

  • słaba orientacja w schemacie własnego ciała rzutuje na błędne rozumienie poleceń na lekcjach wychowania fizycznego.
  • 4. Zaburzenia rozwoju ruchowego:

  • kłopoty z wykonywaniem wszelkich ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego,

  • trudności w szyciu, majsterkowaniu, wycinaniu, lepieniu,

  • nienadążanie na klasówkach, dyktandach za tempem klasy.




  • Autor: Ewa Gacek
    Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krzeszowicach

    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl