sobota 20 lipca 2019 imieniny Czesława i Hieronima 1969 - Lądowanie człowieka na Księżycu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Strachy ducha i muchy, czyli dwuznak ch wymienny na sz.

Strachy ducha i muchy, czyli dwuznak ch wymienny na sz.

Podczas zajęć dzieci:

  • słuchają opowiastki pt. „Strachy ducha i muchy”,
  • słuchają dźwięku wydawanego przez muchę i głosu ludzkiego naśladującego głos ducha,
  • dowiadują się podstawowych wiadomości o muchach,
  • rozmawiają o duchach,
  • czytają opowiastkę,
  • poznają zasadę pisowni dwuznaku ch,
  • stosują poznaną zasadę,
  • uzupełniają zdania,
  • grają w „Osiołka”,
  • rozwiązują krzyżówkę,
  • wykonują broszkę,
  • wykonują grzanki z pastą z zielonego groszku.

Co należy przygotować:

  1. dla całej klasy:
    • płytę z „głosem” muchy i głosem ludzkim naśladującym głos ducha, kukiełki lub pacynki przedstawiające muchę i ducha,
    • blender, miseczkę, drewnianą łyżkę, dwie puszki konserwowego groszku, kubek, sól, biały pieprz, kawałek (wielkości dwóch pudełek po zapałkach) sera rokpol lub cztery łyżki startego na drobnej tarce twardego żółtego sera lub dwie łyżki startego parmezanu,
  2. dla każdej grupy:
    • tekturową kartkę z kartami: „Piotruś”, czyli „Osiołek” (załącznik nr 1), nożyczki,
  3. dla każdego dziecka:
    • „Księgę Ortografii Lamelii Szczęśliwej”, s. 106-109, kartkę z zdaniami do uzupełniana i liniami (załącznik numer 2), kartkę z krzyżówką (załącznik numer 3), nóż, talerzyk, dwa plasterki bagietki.
  4. Uwaga!
    Dzieci mogą wykonać także broszkę. Będziemy wtedy potrzebować modelinę, kamyki (lub koraliki, guziki), zapinki, rondel, wodę, trochę oleju, chusteczki higieniczne.

Przebieg zajęć:

  1. Siadamy z dziećmi na dywanie. Czytam opowiastkę pt.: „Strachy ducha i muchy”. Wykorzystujemy kukiełki i płytę z dźwiękami.
  2. Rozmawiamy na temat przeczytanej opowiastki.
  3. Opowiadamy dzieciom o musze domowej.
    Mucha domowa występuje na wszystkich kontynentach. Żyje około miesiąca. Nie jest rekordzistką szybkiego lotu. Lata najwyżej od sześciu do ośmiu kilometrów na godzinę. Samica składa około sto jaj, co kilka dni. W ciągu całego życia może ich złożyć nawet dwa tysiące, z których wyklują się małe muszki. Największe osobniki mają około 8 mm długości.
    Ciało muchy składa się z:
    • ciemnoszarego tułowia, na którym można dostrzec paseczki,
    • szarożółtego odwłoka,
    • sześciu nóg zakończonych pazurkami i przylgami,
    • głowy z oczami, które mogą widzieć wszystko to co dzieje się z przodu, tyłu i z boku.
    Mucha przenosi wiele chorobotwórczych mikroorganizmów. Dlatego tak ważne jest chronienie naszego pożywienia przed tymi natarczywymi smakoszami ludzkiego jedzenia.
  4. Opowiadamy dzieciom o duchach.
  5. Wspólnie próbujemy odpowiedzieć na pytania:
    • Czy istnieją duchy?
    • Jak wygląda duch?
    • Czy duchów należy się bać?
    • Czy duchy występują tylko w bajkach?
    • Czy duchy potrafią przechodzić przez ścianę?
    • Co jedzą duchy?
  6. Rozkładamy na podłodze kartoniki z rysunkami i podpisami (załącznik nr 1) oraz prosimy dzieci, aby dobrały je parami.
  7. Rozdajemy każdej grupie tekturowe kartki (załącznik nr 2) i prosimy o wycięcie karteczek wzdłuż linii.
  8. Dzieci wycinają karteczki i grają w i grają w karty („Osiołka”) przez kilkanaście minut.
  9. Próbujemy wspólnie stworzyć zasadę gramatyczną.
  10. Zapisujemy ją na tablicy.
    Dwuznak ch piszemy, gdy wymienia się na sz, np. duch – duszek, mucha – muszka.
  11. Rozdajemy dzieciom kartki (załącznik nr 3) i prosimy, aby zastosowały omawianą zasadę dopisując odpowiednie wyrazy, aby powstały prawidłowe pary oraz uzupełniły zdania odpowiednimi wyrazami.
  12. Informujemy dzieci, że za chwilę wykonamy grzanki z pastą. Z czego ją wykonamy dowiedzą się, kiedy rozwiążą krzyżówkę. Rozdajemy dzieciom kartki z krzyżówkami i prosimy o ich rozwiązanie (załącznik nr 4).

Grzanki z pastą z zielonego groszku
Potrzebne będą: po dwa plastry bagietki dla każdego dziecka, dwie puszki konserwowego groszku, kawałek (wielkości dwóch pudełek po zapałkach) sera rokpol lub cztery łyżki startego na drobnej tarce twardego żółtego sera lub dwie łyżki startego parmezanu, biały pieprz, sól oraz blender, miseczkę, noże, drewnianą łyżkę, kubek, talerzyki, blaszkę do pieczenia, kawałek folii aluminiowej.

  1. Plastry bagietki układamy na wyłożonej folią aluminiową blaszce i wkładamy do piekarnika na kilka minut, aby zrumieniły się na złoty kolor.
  2. Wsypujemy groszek do miski, dodajemy ser, sól i pieprz i miksujemy wszystko na papkę.
  3. Dokładnie wszystko mieszamy.
  4. Każde dziecko układa dwa plasterki bagietki i smaruje je pastą z zielonego groszku.

Uwaga! Jeśli wykonanie grzanek nie jest możliwe możemy z dziećmi wykonać broszki z modeliny, guzików i kamieni.

Opowiadam dzieciom o żonie Ducha Truskawkowego Pola, która bardzo chciała dostać brochę z drogocennym kamieniem. Proponuję dzieciom wykonanie broszki z modeliny, guzików. zapinek i kamyków (lub guzików, koralików).





Autor: Joanna Krzyżanek
Początek publikacji: 2010-06-21
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl