poniedziałek 23 września 2019 imieniny Bogusława i Tekli 1939 - Zmarł Siegmund Freud
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Szkolny Dzień Wyścigów

Przebieg zajęć

1. Rozmowa na temat różnych dróg transportu (wodne, powietrzne, lądowe).

Uczniowie przypominają najistotniejsze wiadomości na temat transportu i komunikacji. Wymieniają środki transportu lądowego i wypisują na tablicy znane im nazwy, np.: samochody, pociągi, rowery. Nauczyciel określa temat zajęć: „Szkolny Dzień Wyścigów, czyli samochodowe wyścigi wiadomości i umiejętności". Wyjaśnia zasady organizacji wyścigów, przydzielania premii za poszczególne zadania na lekcji (dodatkowe punkty, znaczki, kamyczki itp.). Przypomina o sportowej zasadzie fair play.

2. Opracowanie i prezentacja wiadomości z rubryki „Chcę wiedzieć więcej... o Formule 1" - praca w grupach („Świerszczyk" s. 6-7).

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy za pomocą karteczek z nazwami różnych samochodów (czworo, pięcioro dzieci losuje karteczkę z tą samą marką samochodu). Grupy otrzymują jedną notatkę do opracowania, a po wyznaczonym czasie prezentują zebrane wiadomości pozostałym uczniom. Nauczyciel krótko podsumowuje prezentacje, oceniając wkład i zaangażowanie każdej grupy - przydziela premie zgodnie z oceną.

3. „Dawniej, czyli drzewiej..." - opowieść nauczyciela na podstawie tekstu ze „Świerszczyka" (s. 10).

Nauczyciel opowiada o mercedesie i linijce, zmieniając (lub pomijając) dwie istotne informacje. Po wysłuchaniu relacji nauczyciela dzieci czytają cicho teksty ze s. 10 i szukają zagubionych lub zafałszowanych informacji - uczniowie, którzy pierwsi wykonają zadanie, otrzymują premię zgodnie z przyjętymi zasadami.

4. Redagowanie opowiadania - praca indywidualna.

Na podstawie historyjki z Kokosem („Świerszczyk" s. 3) każdy uczeń redaguje i zapisuje kilka zdań na temat wyścigu psich pojazdów. Chętne osoby odczytują swoje miniopowiadania, po czym nauczyciel zbiera zeszyty do oceny prac. Najlepsze z nich nagradza premiami.

5. Nauka piosenki „Per pedes".

  • Wysłuchanie nagrania piosenki, zwrócenie uwagi na jej słowa, wyjaśnienie i uzasadnienie tytułu (swobodne wypowiedzi).
  • Śpiewanie i maszerowanie w rytm melodii. Najbardziej zaangażowani uczniowie otrzymują premie.

6. Przypomnienie jednostek długości.

Rozmowa na temat dawnych sposobów odmierzania długości (łokcie, kroki, stopy itd.). Uczniowie mierzą długość i szerokość sali za pomocą kroków, a następnie taśmy mierniczej (długość 1 m) i zapisują swoje wyniki. Nauczyciel porównuje je i przydziela premię za najdokładniejsze obliczenia.

7. Wizyta w „Kopniętym Królestwie" - praca indywidualna.

Uczniowie samodzielnie liczą zagubione elementy i zapisują swoje wyniki na karteczkach. Pierwsze trzy osoby, które wykonają poprawne obliczenia, otrzymują premie.

8. Przygotowanie do Dnia Ojca.

  • Czytanie opowiadania Małgorzaty Węgrzeckiej „Wyścigowe śpiochy" („Świerszczyk" s. 4-5).

Chętni uczniowie głośno odczytują fragmenty tekstu, pamiętając o odpowiedniej intonacji i wyrazistym czytaniu.

  • Rozmowa na temat treści opowiadania - wypowiadanie się na temat ważnej roli ojca w rodzinie, zwrócenie uwagi dzieci na prawo ojców do wypoczynku, uwrażliwienie na potrzeby innych oraz wskazywanie sposobów wyrażenia troski o swoich ojców, niesienie im pomocy itp.

Nauczyciel tak kieruje rozmową, aby uczniowie przypomnieli datę 23 czerwca - Dzień Taty, i zwraca uwagę, że to święto przypada już w czasie wakacji, zatem od inwencji dzieci zależy, w jaki sposób uczczą ten dzień.

9. Podsumowanie Szkolnego Dnia Wyścigów.

  • Uczniowie podliczają otrzymane premie, a nauczyciel ogłasza zwycięzców i wręcza pamiątkowe dyplomy.
  • Wspólne zaśpiewanie piosenki „Per pedes" i porządkowanie sali w rytm melodii.




Autor: Julita Kucharek
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl