Cele:
- Zapoznanie uczniów z biblioteką szkolną
- Zrozumienie potrzeby czytania książek
- Wdrażanie do właściwego zachowanie się w bibliotece
- Wyrabianie prawidłowych nawyków czytelniczych
- Nabywanie umiejętności obchodzenia się z książką i dbałości o nią
1. Zapoznanie dzieci z lokalem biblioteki i zgromadzonymi w niej zbiorami.
2. Odwołanie się do nawyków czytelniczych uczniów i ich opowieści o ulubionych książkach.
3. Wybieranie przez uczniów z półek interesujących ich książek, zwrócenie uwagi, że ich wybór padał na książki ładne, kolorowe, mało zniszczone.
4. Recytacja przez jednego z uczniów wiersza:
Jestem książka z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Papier miałam bieluteńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozaginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi!
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki wyrywała!.
Cóż mi z tego żem ciekawa,
Dłużej żyć tak nie potrafię!
Nie będziecie mnie szanować,
To się na klucz zamknę w szafie...!
J. Huszcza, „Skarga Książki"
5. Ustalenie zasad postępowania z książką , odczytywanie przygotowanych haseł i zawieszanie ich na specjalnie przygotowanej tablicy:
Prośby książki:
- - Nie pisz i nie rysuj tuszem na mych kartkach, bowiem wkrótce będę prawie nic nie warta!
- - Nie zaginaj rogów, na półce mnie stawiaj, zakładek używaj, czasem mnie naprawiaj!
- - Kiedy moje kartki wyrwiesz i wyrzucisz, wiedz że wtedy nigdy do mnie nie powrócisz!
- - Gdy się ze starości zacznę rozlatywać spróbuj mnie posklejać lub pozszywać!
- - Nie czytaj, gdy jadasz, nie brudź mnie rękami, to będę ci służyć długimi latami!
6. Rozmowa o korzyściach płynących z czytania książek, wyszukiwanie wśród przygotowanych karteczek zdań o korzyściach płynących ze spotkania z książką. Odczytywanie tych zdań przez chętnych uczniów:
- - Książka uczy
- - Poznajemy świat i tajemnice przyrody
- - Znajdujemy przyjaciół
- - Poznajemy ciekawe historie
- - Znajdujemy sposób na nudę
- - Możemy się dobrze bawić
7. Recytacja wierszy:
Ja jestem książka, twój przyjaciel szczery.
Na moich kartkach rysunki, litery.
Na mych rysunkach pola, ptaki rzeki,
Kwiaty sprzed domu i księżyc daleki.
A znów litery zbierają się w słowa,
Ze słów tych snuje się baśń kolorowa.
Ja jestem książka, twój przyjaciel dobry.
Witam cię słońcem o poranku modrym,
Żegnam wieczorem, kiedy niebo w gwiazdach.
Ja opowiadam o wioskach, o miastach,
o złotym jabłku, o ziarnku maku,
o płochych wróblach i odważnym strachu.
Ja jestem książka, twój przyjaciel mądry.
Ja cię prowadzę przez morza i lądy.
Wędruję z tobą w świat, krajem wśród Wisły,
lasem zielonym i polem złocistym.
Uczę cię szukać na stawie łabędzi.
pod świerkiem szysze, pod dębem żołędzi.
T. Kubiak, „Ja jestem książka"
Czemu książka stoi niema?
Może mówić o czym nie ma?
Jej literek czarne rządki
smutne jak jesienne grządki.
Czemu taka nudna, pusta,
jakby jej zamknięto usta?
Aż tu nagle moja miła,
niema książka przemówiła.
I gadała , i śpiewała
Czego nie opowiadała!
O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?
Chyba nie ma o co pytać:
nauczyliśmy się czytać!
A. Kamieńska, „Książka"
8. Składanie przez uczniów uroczystej przysięgi, obietnicy:
My uczniowie klasy I Szkoły Podstawowej w Radłowie przyrzekamy uroczyście, że będziemy szanować książki. Będą one zawsze czyste i schludne. Przeczytane książki będziemy w terminie oddawać do biblioteki, aby inni też mogli z nich korzystać.
9. Składanie przez uczniów podpisów pod tekstem przyrzeczenia, które zawieszą w widocznym miejscu w swojej klasie.
10. Wręczenie przez panią dyrektor pamiątkowych dyplomów „ Pasowania na czytelnika".
11. Wypożyczanie przez nowych czytelników pierwszych książek.