poniedziałek 23 września 2019 imieniny Bogusława i Tekli 1939 - Zmarł Siegmund Freud
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Osobliwa historia z gwiazdką w tle

Przebieg zajęć

1. Zbiorowy śpiew „Hej ho, hej ho! Do parku by się szło!" w czasie marszu po sali. Dzieci powtarzają śpiewankę trzy razy, za każdym razem coraz ciszej, i wracają na miejsca.

2. Opowiadanie Małgorzaty Strzałkowskiej „Złota kulka".

  • Posłuchajcie, co zdarzyło się w parku pewnej nocy... - nauczyciel zapowiada spotkanie z bajką (wprowadzenie do tematu), głośno czyta bajkę i przerywa po słowach: No to co to jest? Kto mi to powie?
  • Czym jest tajemnicza złota kulka na rabatce wśród kwiatków? Skąd się tam wzięła? -odgadywanie, czym jest złota kulka i jakie jest jej pochodzenie (swobodne wypowiedzi dzieci).
  • Czytanie dalszego ciągu opowiadania przez wybranego ucznia lub indywidualnie.
  • Wypowiedzi na temat tekstu ukierunkowane pytaniami: W jaki sposób złota kulka znalazła się na rabatce? Jak ją przyjęli mieszkańcy parku? Jak wróciła na swoje miejsce wśród gwiazd? Czy macie pomysł na inny tytuł dla tej niezwykłej historii?

3. „Dzień dobrych życzeń" - zabawy związane z wymyślaniem życzeń dla siebie i innych.

  • Nauczyciel opowiada o wierzeniach dotyczących spadających gwiazd (marzenia pomyślane w chwili spadania gwiazdy mają się spełniać).
  • Wymyślanie życzeń, np. dla siebie, dla rodziny, dla koleżanek i kolegów lub dla wszystkich ludzi na świecie, i zapisywanie ich na papierowych gwiazdkach oraz naklejanie gwiazdek na jednym arkuszu papieru pod wspólnym tytułem Życzenia - te duże i te maleńkie.
  • Zabawa z rymowanką Jak nam miło i wesoło, kiedy gwiazdka krąży wkoło polegająca na rytmicznym wypowiadaniu tekstu i przekazywaniu kulki w kręgu. Dziecko, które otrzyma kulkę po zakończeniu recytowania rymowanki, wypowiada głośno swoje życzenie.

4. Zabawy z bohaterami bajki.

  • „Gwiazdko, odezwij się!" - to odmiana ciuciubabki. „Księżyc" z zawiązanymi oczami szuka w kole „gwiazdki". Od czasu do czasu może ją spytać, gdzie jest. Po złapaniu „gwiazdki" do środka wchodzi następna para dzieci.
  • „Ustawiane wyrazy" - zabawa językowa.

Dzieci losują kartoniki z literami. Nauczyciel wypowiada wyraz związany z tekstem opowiadania (np. noc, park, kulka, lilia, rabatka, kamyk, promyk, gwiazda, księżyc), a dzieci, które mają kartoniki z literami tworzącymi ten wyraz, wstają i ustawiają się we właściwej kolejności. Pozostali uczestnicy zabawy czytają głośno wyraz i sprawdzają poprawność wykonania zadania.

  • „Zgadnij, kim jesteś" - zabawa w parach.

Dzieci mają przypięte na plecach kartki z nazwami postaci występujących w bajce. W parach zadają sobie trzy pytania, aby odgadnąć nazwę swojej postaci. Partner może odpowiadać tylko tak lub nie. Jeśli dziecko zgadnie nazwę swojej postaci, przypina kartkę z przodu i wraca na miejsce. Jeśli nie zgadnie, spotyka się z drugą osobą (tworzy nową parę) i pyta dalej.

5. Czytanie opowiadania „Złota kulka" z podziałem na role - zwrócenie uwagi na ekspresyjne czytanie (tekst zawiera dużo zdań pytających i wykrzyknikowych).

Nauczyciel wybiera czytających zgodnie z kartkami, które zostały przypięte do ubrań podczas zabawy „Zgadnij, kim jesteś".

6. Zabawy słowami.

  • „Zabawy w rymy bardzo lubimy!" - wyszukiwanie wyrazów o brzmieniu podobnym do brzmienia słów podanych przez nauczyciela, np.: rabatki - kwiatki, kamyki - strumyki, sowa - głowa, guziki - kamyki, zguba - śruba.
  • „Niech pomyśli głowa, co łączy te słowa" - szukanie wspólnej kategorii dla wymienionych przez nauczyciela wyrazów, np.: myszka, szczurek (ssaki lub gryzonie), skowronek, sowa (ptaki), Księżyc, gwiazdka (ciała niebieskie), lilia, róża (kwiatki).

7. „Czarodziejski park nocą" - praca plastyczna.

  • Dzieci rysują park czarną kredką akwarelową (lub kopiowym ołówkiem), później moczą rysunek mokrym pędzlem i zostawiają go do wyschnięcia. Powstanie zamglony, tajemniczy rysunek parku.
  • Każde dziecko otrzymuje od nauczyciela kilka kwiatków w jednym kolorze. Uczniowie spacerują po sali i wymieniają się kolorowymi kwiatkami, recytując rymowankę:

                        Grasz w kolory?
                        Gram.
                        Masz czerwony?
                        Mam.

Każdy wymienia w rymowance nazwę takiego koloru, jakiej barwy kwiatek chce otrzymać. Po kilku wymianach każde dziecko będzie mieć zestaw różnokolorowych kwiatków.

  • Naklejanie kwiatków na wyschniętych już rysunkach parku.
  • Zorganizowanie wystawy prac (przykładowe prace dzieci znajdują się w załączniku).
  • Kolorowanie rysunku (kwiatów, szczurka i skowronka) w „Świerszczyku" (s. 15) przez dzieci, które wcześniej ukończyły swoje prace plastyczne.

8. Ocena własnego nastroju po zajęciach - podsumowanie zajęć.

Spośród gwiazdek zamieszczonych na tablicy (uśmiechnięta, obojętna i smutna) uczeń wybiera jedną i pisze na niej swoje imię. Zamiast zapisywania imion dzieci mogą dorysowywać po jednym promieniu do wybranej gwiazdki. Gwiazdka z największą liczbą promyków pozwala przekonać się, jakie samopoczucie mają dzieci po zajęciach.





Autor: Bogusława Arkuszyńska
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl