piątek 29 maja 2020 imieniny Magdaleny i Teodozji 1453 - Upadek Konstantynopola
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Scenariusz
Co zanieczyszcza powietrze

Scenariusz

Cele:
  • zdobywanie wiadomości na temat stanu i zanieczyszczenia powietrza,
  • uświadomienie dzieciom, że czyste powietrze jest jednym z warunków właściwego rozwoju życia na Ziemi.

Środki dydaktyczne: obrazki przedstawiające: samochód, fabrykę, stację benzynową, statek parowy, rower, łyżworolki, deskorolkę, żaglówkę: dwie obręcze w kolorze czarnym i zielonym: brystol, kredki, farby: elementy , z których dzieci ułożą ilustrację przedstawiającą dobrze zachowane środowisko naturalne ( zielone drzewa, czyste rzeki i jeziora z dużą ilością ryb, bujna roślinność, kolorowe kwiaty, wesoło bawiące się dzieci, dorosłych jeżdżących na rowerach): sztaluga.

Organizacja zajęć

Nauczycielka maluje obrazek przedstawiający miasto z górującymi nad nim dymiącymi kominami. Warto na nim wyeksponować szczątkowe skupiska zieleni, pomnik czy kamienicę, zanieczyszczone przez kwaśne deszcze. W różnych zakątkach Sali rozkłada obrazki ilustrujące: samolot, fabrykę, motocykl, stację benzynową, rower, łyżworolki, deskorolkę, żaglówkę itp.) - liczba obrazków równa się liczbie dzieci. Sztaluga umieszczona w kąciku przyrody ułatwi wykonanie układanki przedstawiającej piękną, nie zanieczyszczoną przyrodę. Ilustracja ta będzie wykonana przez dzieci w trakcie zajęć z uprzednio przygotowanych elementów: zielone drzewa, kolorowe kwiaty, góry, zwierzęta, wesoło bawiące się dzieci itp.

Przebieg zajęcia

1. Nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy:

- W naszej Sali znajdują się różne obrazki przedstawiające: środki lokomocji, zakłady zanieczyszczające powietrze oraz przedmioty służące dzieciom do zabawy. Każde z was odnajdzie jeden obrazek i przyjrzy mu się dokładnie. Na dywanie mamy rozłożone obręcze: czarną i zieloną. Pomyślcie, które z tych obrazków możemy włożyć do obręczy zielonej, a które do czarnej? I tak np.: jeśli jest to fabryka zanieczyszczająca powietrze, to taki obrazek wkładamy do obręczy czarnej, zaś obrazek ilustrujący rower czy deskorolkę do obręczy zielonej.

2. Dzieci rozchodzą się po Sali w poszukiwaniu obrazków. Każde z nich znajduje jeden i umieszcza w odpowiednim kole.

3. Nauczycielka prosi dzieci o zajęcie miejsc przy tablicy z zasłoniętą ilustracją. Odsłania jej część, na której widnieje dymiący komin fabryczny. Zwraca się z pytaniami:

- Czy taki komin może szkodzić i w laki sposób?

- Jak może wyglądać jego otoczenie?

4. Po wypowiedziach jedno z dzieci odsłania cały obrazek, na którym znajduje się fabryka z kilkoma dymiącymi kominami. Widać również szare domy, zniszczone fabryki, bezlistne drzewa i brudnozieloną trawę.

5. Nauczycielka wyjaśnia przyczynę takiego stanu, zwracając uwagę na sposób powstawania kwaśnego deszczu i skutki jego działania w środowisku naturalnym.

6. Dzieci przez chwilę zastanawiają się, jak można zapobiegać tak ogromnym zanieczyszczeniom. W trakcie dyskusji nauczycielka wspomina o filtrach, katalizatorach, stosowaniu benzyny bezołowiowej itp.

7. dla poprawienia nastroju i poznania „ sprzymierzeńca" w działaniu na rzecz środowiska, nauczycielka śpiewa piosenkę Baby Jagi:

Piosenka Baby Jagi

Mieszkam w bajce, każdy mnie zna.

Przybywam tu, tu by chronić was.

Nie jesteście ludźmi złymi,

tylko czemu komin dymi?

                            Ref. Przez to na odkurzacz wsiadam,

                                   Wtedy dla kominów biada.

                                   One trują piękne miasta.

                                   Chcę, by ludzie byli zdrowi,

                                   Komin podda się filtrowi

W lesie ciężka moja praca:

Chorym drzewom życie wracam.

Zwierzęta z sideł ratuje

I ptakami się zajmuję.

 

                                Ref. Przez to .........

 

Często słyszę jęki rzeki,

Bo spłynęły do niej ścieki.

Co by ryby powiedziały,

Jeśli mówić by umiały?

 

                                  Ref. Przez to......

 

8. Część dzieci podchodzi do sztalugi i z  wcześniej przygotowanych elementów ( zielone drzewa, rzeki, góry, jeziora, kolorowe kwiaty, wesoło bawiące się dzieci itp.), tworzą na niej wyspę szczęścia. Pozostałe malują farbami. Wszyscy mają nadzieję, że mieszkańcy tych wysp będą czerpali radość z mądrego i umiejętnego współżycia z przyrodą.




Autor: Janina Tokarczyk
Początek publikacji: 2007-11-16
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl