piątek 29 maja 2020 imieniny Magdaleny i Teodozji 1453 - Upadek Konstantynopola
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Scenariusz
Jak oszczędzać wodę

Scenariusz

Forma: zabawa dydaktyczna.

Cele:

  • zapoznanie ze sposobami racjonalnego i oszczędnego korzystania z wody,
  • uświadomienie konieczności ochrony wody przed zanieczyszczeniem,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan czystości wód i obowiązku zachowania ich dla przyszłych pokoleń.

Środki dydaktyczne: kaseta z nagranymi odgłosami sposobów wykorzystania wody w gospodarstwie domowym: zmywanie naczyń, kąpiel, pralka, mycie zębów, spłuczka w ubikacji, odkręcony kran; obrazki przedstawiające sposoby oszczędnego korzystania z wody.

Organizacja zajęć

Nauczyciel przygotowuje magnetofon i kasetę z nagranymi odgłosami wykorzystania wody w gospodarstwie domowym. Przypina do tablicy obrazki ilustrujące: zmywanie naczyń w misce, kąpiel pod prysznicem, pranie w misce, mycie zębów z użyciem wody z kubeczka, sedes i wiadro z wodą, zakręcony kran.

Przebieg zajęcia

1. Dzieci słuchają wiersza:

„Woda"

Wszędzie jej pełno, w studni aż dudni,

W deszczu pluszcze głośno,

W rzece płynie

Na samym dnie morza utopiona

Nie ginie.

W chmurze lekka jak para,

W wiadrze ciężka jak ołów,

Piękna jak wodospad Niagara

W ogrodzie jak rosnący ogród.

A drzewa co mówią,

Gdy brak im wody?

Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?

Co powiesz ty

Gdy przez dni całe

Sucho w kranie i sucho w powietrzu?

Co powie żółta trawa

Popękana ziemia,

Pusta studnia i rzeka,

I Sahara bez cienia?

                      T. Ferenc

2. Przy omawianiu treści wiersza nauczycielka pyta czego dzieci dowiedziały się o wodzie oraz dlaczego wodę należy oszczędzać?

3. Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez wodę. Są to zwroty wypowiadane przez nauczycielkę w dowolnie wymyślonym rytmie:

bul, bul, bul

plusk plusk, plusk plusk

Plum, plum, plum

Chlup, chlup, chlup, chlup.

4. Nauczycielka zaprasza dzieci do obejrzenia obrazków rozłożonych w różnych miejscach sali. Przedstawiają one w jaki sposób można oszczędzać wodę.

5. Po ich obejrzeniu dzieci słuchają z kasety magnetofonowej dźwięków wydawanych przez wodę podczas wykonywania różnych domowych czynności. Następuje próba rozpoznania każdej z nich oraz zastanowienie się, czy podczas tych czynności można zaoszczędzić wodę i w jaki sposób?

- zmywanie naczyń ( w misce, a nie pod Bierzach woda),

- kąpiel(pod prysznicem, a nie w wannie),

- pranie w pralce (gdy jest mało prania zaoszczędzimy wodę piorąc w misce, pranie w pralce wirnikowej pozwala na znacznie lepsze wykorzystanie wody),

- mycie zębów (po nabraniu wody do kubeczka należy zakręcić kran),

- spłukiwanie w ubikacji ( można zamontować spłuczkę z dozownikiem wody lub wykorzystać wodę pozostałą po praniu czy myciu ),

- zakręcony kran (nie należy zostawiać odkręconego kranu).

W trakcie uzupełniania odpowiedzi wskazane byłoby zaakcentowanie coraz częściej występującego problemu braku wody i jej zanieczyszczenia, będącego przyczyną wielu chorób oraz obowiązku zachowania wody dla przyszłych pokoleń.

6. zabawa rysunkowa Pt. „ Pada deszcz", którą można przeprowadzić w czasie pochmurnego, deszczowego dnia. Nauczycielka rysuje na tablicy dziewczynkę, która podczas deszczu wyszła na ulice tylko w sukience, Zaraz zmoknie i zachoruje... Pospieszmy jej z pomocą! Dorysujcie takie elementy stroju (parasol, kalosze), aby mogła sucho i bezpiecznie spacerować po zalanych deszczem ulicach.




Autor: Janina Tokarczyk
Początek publikacji: 2007-11-16
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl