poniedziałek 21 października 2019 imieniny Hilarego i Urszuli 1833 - Urodził się Alfred Nobel
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Edukacja teatralno-literacka

Wstęp

Program edukacji teatralno-literackiej w klasach I-III szkoły podstawowej

Założenia programowe
Program autorski z edukacji teatralno-literackiej w klasach I-III szkoły podstawowej zakłada rozszerzenie materiału o elementy wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki teatralnej, literackiej, filmowej i artystycznej.
Program ten ściśle integruje się z "Programem nauczania zintegrowanego" D. Dankowskiej, J. Mateńki, R. Gwardzik D KW-4014-8211; 21/99 i powinien być realizowany w ramach kształcenia. Ponadto można realizować go jako program rozszerzający z innymi programami dla pierwszego etapu kształcenia szkoły podstawowej.
Materiał rozłożony jest na trzy lata, w myśl zasady stopniowania trudności, powinien być realizowany poprzez stosowanie różnorodnych metod, form nauczania i wychowania, nastawionych na wspieranie edukacyjne uczniów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na indywidualne różnice, potrzeby oraz możliwości każdego dziecka.
Edukacyjna koncepcja tego programu eksponuje w swoich podstawowych założeniach działalność twórczą dzieci i ich rozwój emocjonalny, uczuciowy i ruchowy oraz zaspakajanie ich potrzeb psychofizycznych, np. potrzeby poznawczej, radosnego ruchu, różnorodnego działania, twórczości dziecięcej, zabawy, bezpieczeństwa, akceptacji i sukcesu, więzi i kontaktu z rówieśnikami, oparcia u dorosłych oraz fikcji i fantastyki.
Sfera emocjonalna dziecka w tym wieku rozwojowym ulega wielkim przeobrażeniom, które pozostają w ścisłym związku z rozwojem osobowości dziecka. Toteż program powinien być wykorzystany w interesie rozwijającego się dziecka, a pomocne w jego realizacji powinny być metody wspierania aktywności twórczej i edukacyjnej ucznia, których istotę stanowi systematycznie stosowany sposób współdziałania nauczyciela z uczniami oraz uczniów między sobą.Do takich metod można zaliczyć: metodę ruchu rozwijającego W. Sherbone, metodę środka P. Dennisona, techniki Freineta oraz dramę i wszystkie jej techniki.
Metody, techniki oraz formy pracy stosowane przy realizacji programu mają w jak największym stopniu zaspokoić naturalne potrzeby fizyczne i psychiczne dzieci, pomóc w wyrównaniu ewentualnych zaległości dydaktycznych i kompensacji braków rozwojowych, stworzyć atmosferę akceptacji i zaufania, rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania oraz w atrakcyjny sposób pomóc zdobywać niezbędną wiedzę, a tym samym "skazać" dziecko na pełny sukces na miarę jego możliwości.
Realizacja programu zakłada kilka głównych celów dydaktycznych i wychowawczych:

  • naturalnych potrzeb dziecka,

  • umożliwienie kontaktu ze sztuką poprzez aktywne uczestnictwo,

  • stworzenie możliwości do samorealizacji,

  • wzbogacenie i rozszerzenie wiedzy i słownictwa z zakresu edukacji teatralno-literackiej,

  • rozwijanie wyobraźni, twórczości, zainteresowań,

  • uwrażliwianie na piękno,

  • wdrażanie do odpowiedzialności, systematyczności i samooceny.
  • Konstrukcja programu
    Materiał przewidziany został na trzy lata edukacji i ułożony w dwóch podstawowych działach dla każdego szczebla kształcenia: wiedza i umiejętności. Każdy z tych działów obejmuje trzy zagadnienia programowe, do których przypisane zostały treści programowe i szczegółowe cele dydaktyczno-wychowawcze. Zagadnienia programowe obejmują tematykę: film, teatr, sztuka, literatura.
    Materiał zawarty w programie powinien być wprowadzany i systematycznie rozszerzany w zależności od poziomu nauczania, w obrębie wszystkich kierunków kształcenia edukacji wczesnoszkolnej.





    Autor: Dorota Dankowska
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl