poniedziałek 01 czerwca 2020 imieniny Jakuba i Konrada 1434 - Zmarł Władysław Jagiełło
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
W świecie książek

Wstęp

Program zajęć literackich z elementami biblioterapii zakłada intensyfikację działań związanych z książką i czytelnictwem na terenie szkoły podstawowej wśród dzieci klas 0-III.

Literatura piękna od zarania dziejów miała wielki wpływ na człowieka poprzez przedstawienie takiego spojrzenia na świat, które albo jest mu dobrze znane albo zupełnie nowe, oferując przez to wzory do myślenia, przeżywania czy zachowania. Ma swój olbrzymi udział w rozwoju osobowości, pomaga zachować równowagę emocjonalną, chroni przed negatywnymi emocjami - smutkiem, żalem, lękiem, gniewem, uczy nowych zachowań, daje wreszcie wzory zachowań. Tak szerokie spektrum jej działania spowodowało, że już na początku XX wieku zaczęto wykorzystywać jej możliwości w celach terapeutycznych. Powstała zupełnie nowa dziedzina, nazwana biblioterapią (z greckiego biblion - książka, i therapeo - leczę).

Wykorzystują ją do swoich potrzeb lekarze, psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy, nauczyciele i bibliotekarze.

Do celów szkolnych dobre zastosowanie ma definicja biblioterapii wychowawczej (rozwojowej), w której stosuje się książki dostosowane do potrzeb użytkowników zdrowych w sensie fizycznym i psychicznym, ale mających do rozwiązania jakieś istotne dla nich problemy. Za jedno z najważniejszych zadań biblioterapii uważa się pomoc w intelektualnym uaktywnieniu się ucznia poprzez dostarczenie mu takiej literatury (bodźca), która umożliwi mu twórcze i aktywne działanie prowadzące do rozwiązania jego problemów.

Dzieje się tak nie tylko poprzez ogrom zawartych w literaturze doświadczeń, ale przede wszystkim przez sposób docierania do czytelnika. Dziecku niezbędne są wzory osobowościowe. Dzięki nim uczy się ono, jakie cele wybierać i jak je realizować. Często dom rodzinny nie dostarcza ich lub nie potrafi przeciwstawić się wzorcom negatywnym, którymi dziecko jest bombardowane z ekranu telewizora i komputera. Takim wzorem może być bohater książkowy (np. z książek A. Lindgren, M. Musierowicz, M. Jaworczakowej, K. Makuszyńskiego).

Szczególną rolą w literaturze cieszy się baśń, która w wyjątkowy sposób wzbogaca świat wewnętrzny dziecka, łącząc w sobie elementy świata realnego i fikcyjnego. Wyraźny podział na dobro i zło sprawia, że uczy się ono nie tylko pokonywać trudności, lecz także zdobywa cenną wiedzę na temat systemu wartości i właściwych wzorców postępowania. Przekonanie, iż dobro zawsze zwycięża, uczy, że warto w życiu postępować zgodnie z zasadami. Baśń uczy dziecko współczucia i empatii. Rozwija wyobraźnię i fantazję, wyzwala emocje. Może być ona wykorzystywana w zajęciach literackich z elementami biblioterapii jako wzorzec określonych zachowań, ułatwia projekcję własnych doznań, pomaga wejrzeć we własne problemy i wzmacnia wewnętrznie.

Wielkie usługi może oddawać biblioterapia rodzicom. Jest ona metodą o wprost nieocenionych możliwościach. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele doskonale wiedzą, jak mało efektywne jest tak zwane prawienie morałów czy kazań.

Profesjonalnie dobrana książka i odpowiednio poprowadzone zajęcia potrafią zdziałać cuda bez zbędnego moralizowania. Dlatego ideałem byłoby przynajmniej uświadomić rodzicom istnienie takich możliwości. W nauczaniu zintegrowanym (klasy 0-III) książka i biblioteka odgrywają istotną rolę w przygotowaniu dziecka do obcowania ze światem sztuki. Dzieci chętnie uczestniczą w organizowanych w bibliotece spotkaniach edukacyjnych, które przyczyniają się do rozwoju ich zainteresowań, kształtowania nawyków czytelniczych, wyrabiania gustów i stylów czytania.

Propozycje dla klas 0-III przedstawiłam jako jednolity blok programowy, zakładając te same treści i tą samą literaturę, ale różnicowanie stopnia trudności przy pracy z wybraną książką. Wiedząc, że poziom rozumienia czytanego na głos tekstu przekracza o kilka lat poziom rozumienia przy samodzielnym czytaniu, można sobie na to pozwolić. I tak w klasie „0" i pierwszej zajęcia mają charakter zabawy opierającej się na czytanym tekście i wykonywaniu do niej ilustracji, w klasie drugiej można podnieść stopień trudności o samodzielne opowiadanie, recytację także elementy inscenizacji, a wreszcie w klasie trzeciej dzieci piszą list, układają krótkie wierszyki, wymyślają dalsze losy bohaterów (niekoniecznie głównych) lub wypełniają krzyżówkę.

Przedstawiony przeze mnie program współgra zarówno z programem wychowawczym, jak i z programem nauczania zintegrowanego w SP 34, można go realizować we współpracy z nauczycielem nauczania zintegrowanego, psychologiem, pedagogiem szkolnym bądź w ramach samodzielnych zajęć. Nawiązuje również do szeroko propagowanej w mediach akcji „Cała Polska czyta dzieciom", do której aktywnie się włączyłam. W celu ułatwienia realizacji programu załączone zostały scenariusze zajęć literackich z elementami biblioterapii. Aby całość przedsięwzięcia łatwo można było zweryfikować załączyłam również arkusz ewaluacji w postaci ankiety, a dla dzieci najmłodszych rysunki ułatwiające zobrazowanie emocji.

 





Autor: Hanna Łobza
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl