piątek 23 sierpnia 2019 imieniny Apolinarego i Filipa 1939 - Podpisanie paktu Ribbentrop-Mołotow
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Sylabowa metoda nauki czytania i pisania w reedukacji dzieci dyslektycznych

Przykładowy układ ćwiczeń

Przykładowy układ ćwiczeń do zespołowych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu

Cele:

  • doskonalenie umiejętności czytania i pisania w oparciu o podstawowe litery i głoski alfabetu,

  • czytanie i pisanie wyrazów jednosylabowych zawierających grupę spółgłoskową na początku i samogłoskę w wygłosie (struktura nr 9 wg Kujawy i Kurzyny).
  • Przebieg zajęć:

    I. "Co się zmieniło?"

    Cel:

  • usprawnianie percepcji wzrokowej, zapamiętywanie kształtów, liczby i kolejności obrazków w układzie podstawowym oraz porównywanie z kolejnymi układami.
  • Pomoce:

  • 3 plansze z następującym układem obrazków:

  • - lwy, bzy, ćmy, dwa, sto, kły, łzy (7)
    - lwy, ćmy, dwa, sto, łzy, kły (6)
    - psy, bzy, dwa, ćmy, łzy, kły (6)

    1. Przyjrzyj się uważnie obrazkom, policz, ile ich jest, zapamiętaj, co przedstawiają i w jakiej kolejności po sobie następują.

    2. Wskaż obrazek, którego nazwę usłyszysz i określ miejsce jego położenia, używając określeń liczbowych np. pierwszy, piąty.

    3. Przyjrzyj się kolejnym planszom z obrazkami i sprawdź, co się zmieniło, porównaj pierwszy zbiór z kolejnymi.

    II. Mówimy i słuchamy

    Cel:

  • kształtowanie słuchu fonematycznego, a w tym umiejętności wyodrębniania i różnicowania głosek w wyrazach oraz analizy głoskowej wyrazu.
  • Pomoce:
    plansze jw.

    1. Powiedz, co widzisz na pierwszym obrazku, dokonaj analizy głoskowej.

    2. Z ilu głosek składa się wyraz, nazwij pierwszą głoskę oraz ostatnią, jaką głoskę słyszysz w środku wyrazu?

    3. Ile spółgłosek, a ile samogłosek jest w wyrazie?
    W ten sposób uczniowie dokonują analizy głoskowej wszystkich rzeczy przedstawionych na obrazkach, dostrzegają podobieństwo w budowie wyrazów.

    4. Narysuj graficzny schemat struktury wyrazu ().

    III. Czytamy i piszemy

    Cel:

  • integracja percepcji wzrokowej i słuchowej, w tym tworzenie trwałych skojarzeń między głoską a literą, usprawnianie koordynacji ruchowo-wzrokowo-słuchowej.
  • Pomoce:

  • plansze jw.,

  • rozsypanka literowa,

  • komplet wyrazów jednosylabowych o sylabach zamkniętych oraz graficzny schemat nowych wyrazów.
  • 1. Przeczytaj wyrazy, zamień litery w wyrazach tak, aby powstały nowe, ołówkiem wpisz litery do okienek.

    2. Przeczytaj głośno pary wyrazów. Czy dostrzegasz różnice w ich wypowiadaniu? (uczeń powinien zauważyć trudność w wypowiadaniu zbiegu spółgłosek.

    3. Ułóż z rozsypanki literowej nazwy rzeczy przedstawionych na obrazkach. Pamiętaj o dwóch spółgłoskach na początku i samogłosce na końcu wyrazu.

    IV. Ćwiczenia oddechowo-relaksacyjne

    Cel:

  • rozładowanie napięcia emocjonalnego, rozluźnienia ogólne organizmu.
  • Pomoce:

  • słomki i kubki z wodą mydlaną.
  • 1. Wciągaj wolno powietrze do płuc i unoś jednocześnie ręce do góry, wypuszczaj powietrze opuszczając ręce. Powtórz pięć razy.

    2. Wydmuchaj jak najwięcej baniek mydlanych, wydmuchaj największą bańkę.

    V. Pisanie z pamięci

    Cel:

  • doskonalenie umiejętności samodzielnego pisania.
  • 1. Napisz z pamięci wyrazy będące podpisami obrazków (uczeń pisze z pamięci: lwy, bzy, ćmy, dwa, sto, kły, łzy - samoocena, ocena nauczyciela).

    VI. Składanie pociętego obrazka wg wzoru

    Cel:

  • usprawnianie percepcji wzrokowej, rozpoznawanie i scalanie części określonej całości, identyfikowanie płożenia elementów względem siebie i całej kompozycji.
  • Pomoce:

  • obrazek całościowy i pocięty na sześć części.
  • 1. Ułóż obrazek według wzoru.

    VII. Podsumowanie, samoocena przebiegu zajęć, ocena nauczyciela





    Autor: Janina Karwowska
    Ewa Chmielowska

    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl