środa 23 października 2019 imieniny Marleny i Seweryna 1927 - Urodził się Leszek Kołakowski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Scenariusz
Kolory jesieni

Scenariusz

CELE:

- kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z osobami z innego kraju,

- budzenie zainteresowania innymi kulturami (kraj, język, zwyczaje, zabawy itd.)

- budzenie potrzeby uczenia się języków, pokonywania barier językowych,

- utrwalenie nazw kolorów w języku polskim i niemieckim,

- kształcenie umiejętności uważnego słuchania innych (osłuchania się z innym językiem)

- pobudzanie aktywności umysłowej i ekspresji twórczej, plastycznej,

- wdrażanie do pracy w zespole, przestrzegania ustalonych zasad i reguł,

- wdrażanie do korzystania z wielości środków komunikacji (język, ciało)
  oraz środków wyrazu plastycznego.

OCZEKIWANE REZULTATY

Dzieci powinny zapamiętać zwroty - nazwy kolorów w języku niemieckim (a dzieci z Niemiec w języku polskim). Zajęcia powinny przyczynić się do umiejętności nawiązywania kontaktów z osobami z innego kraju, przełamania barier językowych, osłuchania się z charakterystyczną dla danych krajów muzyką, poznania zabaw ruchowych, rytmiczno-tanecznych tanecznych. Dzieci powinny uświadomić sobie potrzebę uczenia się języków. Powinny również rozbudzić ciekawość w poznawaniu innych kultur, kształcić umiejętność prezentowania swojej osoby, klasy, szkoły, miasta, regionu, kraju.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Celem tych spotkań jest utrwalanie słownictwa w języku nienieckim
(a dzieci z Niemiec w języku polskim), kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z osobami z innego kraju, przełamanie barier językowych, osłuchanie się z językiem, uświadomienie potrzeby uczenia się języków, rozbudzenie ciekawości w poznawaniu innych kultur oraz kształcenie umiejętności prezentowania swojej osoby, klasy, szkoły, miasta, regionu, kraju.

Goście działali wspólnie z uczniami z klasy drugiej.
Po wykonaniu wizytówek, zabawach utrwalających imiona i muzycznych powitaniach, dzieci bawiły się chustą, kostkami, kolorowymi kartonikami, utrwalając nazwy jesiennych kolorów. Potem były działania plastyczne przy muzyce, które zostały zakończone wykonaniem wspólnych, dużych prac - jesiennych drzew. Na koniec informacja zwrotna i pożegnanie. Pamiątkami po wspólnych zajęciach są prace plastyczne, zdjęcia i oczywiście przeżycia związane z zajęciami.  Dzieci cieszyły się, że goście dobrze się czuli w naszej szkole.

- Wizytówki.

- Powitanie „Dobrze, że jesteś ....."

- Zabawy integracyjne.

(rytmiczna muzyka)

W trakcie muzyki, dzieci rytmicznie poruszają się po klasie. Gdy muzyka

milknie wykonują polecenia nauczyciela - witają się z jak największą ilością

osób, dotykają określonych części ciała itp.

- Zabawy utrwalające imiona i kolory.

Dzieci siedzą w kręgu i po kolei wypowiadają zdania.

Jestem (imię). Lubię kolor (nazwa koloru). Czerwony jak (skojarzenie
do danego koloru).

- Zabawy utrwalające kolory.

  • Kolor - nazwa - miejsce w klasie.

(kolorowe kartki, nazwy kolorów)

Nauczyciel pokazuje kartkę w danym kolorze. Dzieci nazywają kolor
w języku polskim i niemieckim. Następnie nauczyciel przywiesza
w wybranym miejscu w klasie kartkę z nazwą koloru. Po rozwieszeniu wszystkich kartek, chętne dziecko pokazuje wybraną przez siebie kartkę,
a pozostali wypowiadają nazwę koloru w obu językach.

  • Jaki to kolor? Zabawa z chustą.

(kolorowe kartoniki, chusta)

Dwie osoby, stojąc na krzesłach trzymają rozciągniętą chustę. Po obu jej stronach stają dzieci. Każda grupa wysyła na środek pod chustę jednego przedstawiciela, który bierze kartonik z danym kolorem i trzyma go
na wysokości klatki piersiowej. Na znak prowadzącego chusta opada,
a przedstawiciele grup muszą jak najszybciej powiedzieć nazwę koloru kartonika trzymanego przez osobę stojącą naprzeciwko. Ten, kto zrobił to wolniej, przechodzi do grupy przeciwnej.

  • Reagowanie na sygnał.

(kartki w danych kolorach, rytmiczna muzyka)

Nauczyciel umawia się z dziećmi w jaki sposób mają zareagować widząc dany kolor.

Czerwony - jedzie straż pożarna, szybko poruszają się i udają gaszenie pożaru.

Żółty - plaża, zabawy na plaży.

Niebieski - pływamy kraulem.

Zielony - zrywamy kwiatki, wąchamy i kichamy.

Czarny - jesteśmy źli, siedzimy po turecku z groźną mina.

W trakcie muzyki dzieci rytmicznie poruszają się. Gdy muzyka milknie, nauczyciel podnosi kartkę w danym kolorze, a dzieci szybko reagują
i wykonują wcześniej ustalone i przećwiczone gesty, czynności.

- Zabawa muzyczno - ruchowa „Malarz"

(melodia CARNEVALITO Tańce i zabawy dla grupy, Wydawnictwo KLANZA)

Nauczyciel wprowadza do zabawy nawiązując do kolorów, malarza wybierającego farby na swój obraz. Dzieci siedzą w kręgu po turecku lub
na krzesełkach. Dłonie trzymają na udach.

Wstęp:             19 uderzeń

Część 1:            wybieranie kolorów

- Prawą rękę odwracamy kładąc na udo zewnętrzną stroną i jednocześnie  wypowiadamy nazwę koloru (ręka pełni rolę palety z danym kolorem).

- Lewą rękę odwracamy kładąc na udo zewnętrzną stroną i jednocześnie wypowiadamy nazwę koloru (ręka pełni rolę palety z danym kolorem).

- 3 razy klaszczemy w swoje dłonie wypowiadając rytmicznie tekst „mo-że być".

Temat powtarzamy 8 razy (w ostatniej rundzie 4 razy).

Część 2: mieszanie farb

- 4 razy zataczamy koło prawą ręką (mieszamy farbę pędzlem w wielkiej puszce).

- 4 razy zataczamy koło lewą ręką.

- 4 razy zataczamy koło obiema rękami w prawo (trzymamy jeden pędzel - zamknięte  piąstki jedna na  drugiej).

- 4 razy zataczamy koło obiema rękami w prawo.

malowanie obrazu

- 4 razy po 4 (lub 8 szybkich ) propozycji ruchów rękami zależnie od tematu zajęć np. 4 razy gruntowanie płótna (ruchy z góry do dołu), nakładanie koloru (od lewej do  prawej), malowanie obiema rękami np. kwiatka (na zasadzie symetrycznego  obrazu), zamalowanie obrazu (symetryczne bazgranie).

- Jesienne drzewo - ćwiczenie kinezjologiczne, oparte na systemie Edukacja przez ruch.

(farby, gazety, kartki z dużego bloku, pędzle, kleje, duże arkusze brystolu,  rytmiczny  podkład muzyczny)

  • Przygotowanie stanowiska pracy - kartki A-3 przyklejone do stolików, farby na paletach, gazety.
  • Rytmicznie miażdżenie gazet.
  • Rytmiczne, naprzemienne stemplowanie kartek wcześniej ustalonym kolorem. Dzieci przechodzą wokół wokoło stołu i stemplują wszystkie danym kolorem.
  • Ćwiczenie uspokajające, ćwiczenie na równoważenie lateralne, osuszanie prac. Każdy kładzie rozłożoną gazetę na swoją kartkę

i kołysząc się, delikatnie ją głaszcze.

  • Składanie kartki na 4 części wg instrukcji nauczyciela i wydzierają owale.
  • Wspólna konstrukcja obrazu.

Dzieci podzielone na grupy komponują ze swoich kartek kolorowa koronę drzewa i jesienny dywan z liści. Przyklejają wydarte części. Następnie czarna, brązową farbą domalowują pień, gałęzie.

  • Wystawa - informacja zwrotna.

- Niedokończone zdanie „Kolory jesieni to  ...( duża kostka z kolorowymi bokami)

Dzieci rzucają kostką i kończą zdanie zgodnie z wyrzuconym kolorem.

- Pożegnanie.





Autor: Lucyna Bzowska
Początek publikacji: 2007-11-15
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl