wtorek 15 października 2019 imieniny Jadwiga i Teresy 1817 - Zmarł Tadeusz Kościuszko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Scenariusz
Poznajmy się

Scenariusz

CELE:

- kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z osobami z innego kraju,

- budzenie zainteresowania innymi kulturami (kraj, język, zwyczaje, zabawy itd.)

- budzenie potrzeby uczenia się języków, pokonywania barier językowych,

- poznanie prostych, podstawowych wyrazów umożliwiających przedstawienie się (imię, lata, 

  ulubione czynności) w języku polskim i niemieckim,

- kształcenie umiejętności uważnego słuchania innych (osłuchania się z innym językiem)

- pobudzanie aktywności umysłowej i ekspresji twórczej,

- wdrażanie do pracy w zespole, przestrzegania ustalonych zasad i reguł,

- poznanie muzyki charakterystycznej dla Polski i Niemiec oraz zabaw i układów tanecznych,

- wdrażanie do korzystania z wielości środków komunikacji (język, ciało)
  oraz środków wyrazu plastycznego.

OCZEKIWANE REZULTATY

Realizacja zajęć prawdopodobnie zapozna dzieci z koleżankami i kolegami z Niemiec,
z ich  imionami i podstawowymi informacjami związanymi z latami, ulubionymi czynnościami. Dzieci powinny zapamiętać zwroty w języku niemieckim (a dzieci z Niemiec w języku polskim). Zajęcia powinny przyczynić się do umiejętności nawiązywania kontaktów z osobami z innego kraju, przełamania barier językowych, osłuchania się z charakterystyczną dla danych krajów muzyką, poznania zabaw, układów tanecznych. Dzieci powinny uświadomić sobie potrzebę uczenia się języków. Powinny również rozbudzić ciekawość w poznawaniu innych kultur, kształcić umiejętność prezentowania swojej osoby, klasy, szkoły, miasta, regionu, kraju.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

-   Działania wstępne.

     1.Dzieci wchodzące do klasy odrysowują swoją dłoń na wcześniej przygotowanych
     i rozłożonych arkuszach papieru oraz wpisują w nią swoje imię.

Po wykonaniu polecenia przez wszystkich uczestników papier eksponuje się w widocznym miejscu w klasie.

     2. Wszyscy przygotowują sobie wizytówki i przypinają na wysokości klatki piersiowej.

-   Działania na poznanie imion.

Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu, wita wszystkich na pierwszych zajęciach (w dwóch  językach, prowadzi nauczyciel znający dobrze dwa języki lub dwóch nauczycieli)
i proponuje działania na zapoznanie imion.

1 etap

Dzieci stoją w kręgu i po kolei przedstawiają się wypowiadając swoje imię, które wszyscy powtarzają.

2 etap

Nauczyciel kładzie w kręgu dwa wcześniej przygotowane paski papieru z napisanymi niedokończonymi zdaniami (w obu językach):

„Mam na imię ... .", „To jest ... ."

„Ich heiβe ... .", „Das ist... ."

Dzieci po kolei przedstawiają się mówiąc w swoim języku np.: „Mam na imię Kasia". Następnie cała grupa pokazuje na przedstawiającą się osobę, mówiąc: „To jest Kasia".

Można wprowadzić zasady, że każde dziecko mówi w swoim języku lub też w obcym języku.

-   Taniec powitalny do polskiej melodii ludowej „Owczareczeka" (M. i L. Bzowscy, Folkowa zabawa-integracyjne formy polskich ludowych, Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2003)

Prawą rękę daj!

Lewą rękę daj!

Klaśnij w dłonie, unieś ręce

Podskocz, raz i dwa!

Dzieci stoją parami  w dowolnym miejscu w sali, twarzami zwrócone do siebie.

W pierwszej części  zabawy ilustrują ruchem śpiewany tekst:

- w pierwszym wersie, podają sobie prawe ręce w geście przywitania,

- w drugim  wersie, podają sobie lewe ręce w geście przywitania,

- w trzecim wersie,  klaszczą w swoje dłonie i unoszą ręce do góry.

- w czwartym wersie, wykonują dwa podskoki w miejscu.

Podczas refrenu przemieszczając się podskokami szukają nowego partnera z którym witają   

się w kolejnej zwrotce.

-   Dzieci ponownie wracają do kręgu. Nauczyciel proponuje szybką rundkę z imionami dla  

ich utrwalenia i zapamiętania, ale tym razem zachęca dzieci do pokazywania w czasie wypowiadania swojego imienia gestu, ruchu, który wszyscy wraz z imieniem osoby przedstawiającej się powtarzają.

-   Następnie dzieci siadają i nauczyciel proponuje dalsze działanie na zapoznanie. Kładzie na

środku paski z napisanymi zdaniami:
„Mam na imię  ..." . Mam ... (siedem) lat".

„Ich heiβe ... .",  „Ich bin  (sieben) Jahre alt.

Dzieci po kolei   przedstawiają się i mówią ile mają lat.

-   Taniec integracyjny do melodii niemieckiej „FRŐHLICHER KREIS/RADOSNY KRĄG"     (materiały metodyczne PSPiA KLANZA). W tym miejscu można zaproponować inny tanieć do melodii niemieckiej lub umówić się z nauczycielem z Niemiec, aby przygotował i zaproponował taniec integracyjny.

     Uczestnicy stają parami po kole.

      W pierwszej części rytmicznie maszerują po kole.

      W  drugiej - stają twarzami do środka koła i 4 krokami wchodzą do środka koła
      i 4  wychodzą - powtarzają temat 2 razy.

W trzeciej - w parach, stykają się prawymi dłońmi i ośmioma krokami wykonują obrót
w  I kierunku tańca, następnie stykają się lewymi dłońmi i wykonują obrót w II kierunku tańca.

-   Ulubione czynności - wprawki dramowe.

Uczestnicy stoją w kręgu. Po kolei wchodzą do środka i pantomicznie pokazują ulubioną czynność. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie nazwy czynności. Dzieci odgadują,
a nauczyciel zapisuje na wcześniej przygotowanych paskach papieru (w obu językach
na jednym pasku papieru) i kładzie w kręgu. Czynności pokazywane przez dzieci mogą się powtarzać.

„Lubię ... (grać, śpiewać, skakać, tańczyć)".
 „Ich ... (spiele, single, springe, tanze) gern.

-    Zabawy z nazwami czynności.

     Prowadzący zaprasza dzieci do zabawy utrwalającej nazwy czynności. Ustala się z dziećmi 

     w jaki sposób będą przedstawiać kilka wybranych nazw czynności, np. skakać - skaczą
     na jednej nodze, tańczyć - poruszają się jak raperzy itp. Następnie nauczyciel wypowiada     

nazwy czynności, pokazując jednocześnie ich zapis, a uczniowie odpowiednio      
je przedstawiają. W kolejnej rundzie uczniowie mogą przejąć prowadzenie zabawy
i wypowiadać nazwy czynności, które pozostali będą prezentować.

-    Praca plastyczna - autoportret.

Uczestnicy rysują pastelami oleistymi swój autoportret, podpisują go w omówiony wcześnie sposób - uzupełniając zdania.

Mam na imię ... . Mam ... lat. Lubię ... .

Następnie wszyscy stają w kręgu, kładą swoje prace przed sobą i wolno przemieszczają się w prawą stronę oglądając autoportrety. Po obejrzeniu prac, chętne dzieci mogą przeczytać swoje zdania. Prace eksponujemy w widocznym miejscu klasy.

-    Podsumowanie zajęć i pożegnanie.

Kolejne zajęcia mogą dotyczyć miejsca zamieszkania, kraju, podstawowych wiadomości
o danym kraju - flaga państwowa, stolica, zabytki, skojarzenia, kolorów, liczebników, nazw członków rodziny,  części ciała, nazwy przyborów szkolnych, zabawek.

Każde zajęcia powinny rozpoczynać się działaniami wstępnymi, wykonaniem wizytówek, zabawami na imiona. Uczestnicy powinni słuchać melodii obu państw, tańczyć tańce integracyjne, śpiewać proste piosenki, pląsy, bawić się w charakterystyczne dla danego kraju zabawy. W czasie działań wskazane jest tło muzyczne - na zmianę grupy mogą je przygotowywać. Każda z grup utrwala słownictwo poznane w czasie wspólnych działań. Można też umówić się z nauczycielem  i wstępnie przygotować dzieci do kolejnych zajęć.





Autor: Lucyna Bzowska
Początek publikacji: 2007-11-15
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl