wtorek 15 października 2019 imieniny Jadwiga i Teresy 1817 - Zmarł Tadeusz Kościuszko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Nauczanie zintegrowane
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Powtarzamy wiadomości o częściach mowy. Lekcja z wykorzystaniem technik zapamiętywania.

Przebieg zajęć

 

Uczeń :

  • rozpoznaje i nazywa poznane części mowy, zna ich znaczenie, formy,

  • zna podstawowe terminy gramatyczne- rozumie polecenia dotyczące zagadnień z nauki o języku,

  • tworzy mapę pamięci ,

  • współpracuje w grupie.

Przebieg zajęć:

  1. Wizytówki: każdy uczeń otrzymuje wizytówkę z wyrazem - pod spodem pisze jaka to część mowy, przykleja wizytówkę w widocznym miejscu. Siada w grupie - nazwy części mowy powinny być umieszczone na stolikach.

  1. Pokaz slajdów - skojarzenia do poznanych części mowy jako powtórzenie wiadomości. Przy każdej części mowy pytania nauczyciela kierują uwagę na to, co jest najważniejsze do zapamiętania.

- rzeczownik: uczniowie wymieniają pozostałe kategorie, przypominają pytania przypadków;

  • przyimek: uczniowie odgadują nazwę i przypominają związek z rzeczownikiem;

  • przymiotnik: uczniowie nazywają pojawiające się na ekranie k o l o r y, kilka pytań o znaczenie przymiotnika;

  • liczebnik: rodzaje, odmiana (formy);

  • czasownik: uczniowie oglądają film (ruch, działanie), nazywają jak najwięcej czynności widocznych na filmie;

  • przysłówek: uczniowie odgadują, jaka to część mowy - przysłówki tworzą akronim

( nazwa pojawia się na końcu).

  1. Przygotowanie prezentacji w grupach wg podanego schematu (karta pracy). Wybrany uczeń lub uczniowie przedstawiają się: Jesteśmy rzeczownikami, itd.

  1. Zabawa „sałatka owocowa" z nazwami części mowy. Uczniowie siadają w kręgu, każdy z nich ma wizytówkę z nazwą części mowy. Wywołane przez nauczyciela części mowy muszą szybko wstać i zmienić miejsce. Na hasło: „części mowy" wstają wszyscy i zmieniają miejsca. To pierwszy etap zabawy. Następny - trudniejszy - polega na tym, że prowadzący podaje hasła, zwroty i wyrażenia składające się z powtarzanych części mowy, a uczniowie po rozpoznaniu „ swojej" części mowy - zmieniają miejsce - np. „pies biegnie", „trzy małe świnki", „idę do domu", itp.

  1. Przypomnienie, jak tworzy się mapy pamięci. Każda grupa uzupełnia część mapy pamięci na temat opracowywanej części mowy. Początek mapy to napisane przez nauczyciela nazwy na pociętych fragmentach arkusza szarego papieru - sklejenie fragmentów mapy w jedną całość.





Autor: Magdalena Marciniak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl