sobota 23 marca 2019 imieniny Oktawiana i Pelagiusza 1842 - Zmarł Stendhal, pisarz francuski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Kwaśne deszcze - kl. IV

Wstęp

Scenariusz zajęć otwartych w klasie IV

Lekcja przyrody pt. "Kwaśne deszcze".

Temat: Kwaśne deszcze.

Cele lekcji:

  • poznanie przyczyn i skutków kwaśnego deszczu,
  • umiejętność dostrzegania związków między rozwojem cywilizacji a wzrostem skażenia środowiska,
  • umiejętność prawidłowego określania kierunków świata,
  • umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji,
  • umiejętność wysnucia i prawidłowego zapisania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń,
  • poznanie roli liści i innych organów w życiu rośliny,
  • umiejętność zachowania ostrożności podczas wykonywanych doświadczeń,
  • umiejętność dokonania samooceny.

Metody i formy pracy:

  • laboratoryjno-ćwiczeniowa,
  • obserwacja kierowana,
  • pokaz, pogadanka, wykład,
  • metody aktywizujące ("znajdź wroga"), burza mózgów,
  • praca indywidualna.

Organizacja i przebieg zajęć:

  1. Czynności wstępne – zaciekawienie zajęciami:

    a) słuchanie odgłosów lasu,
    b) "przybycie" świerka,
    c) decyzja dzieci dotycząca wyboru tematu zajęć.

  2. Część właściwa:
    a) "szukanie wroga"- kształtowanie znajomości kierunków świata;
    b) zapisanie tematu lekcji ("Kwaśny deszcz"), wyjaśnienie pisowni "ś";
    c) doświadczenie I - jak rozpoznać kwas;
    d) doświadczenie II - "produkowanie" kwaśnego deszczu;
    e) przypinanie na tablicy schematu S + O2 SO2, SO2 + H2O kwas;
    f) samodzielne formułowanie wniosku, zapisanie go w karcie pracy;
    g) odpowiedzi na pytania, dlaczego kwaśny deszcz jest groźny i dla których drzew najbardziej;
    h) jak możemy pomóc (burza mózgów);
    i) doświadczenie III - zobojętnianie kwasu.
     
  3. Faza utrwalająca: fragment filmu, informacje z Internetu.
     
  4. Podsumowanie zajęć: samoocena.




Autor: Teresa Zatoń, nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 53 w Częstochowie
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl