sobota 23 marca 2019 imieniny Oktawiana i Pelagiusza 1842 - Zmarł Stendhal, pisarz francuski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zajęcia terenowe

Lekcja pierwsza. Wstęp

Temat: Elementy naturalne wytworzone przez człowieka w krajobrazie okolic szkoły

Zajęcia w terenie stanowią atrakcyjną formę nauczania uczenia się, umożliwiają wykorzystanie środowiska jako źródła wiedzy przyrodniczej. Lekcje takie są okazją do samodzielnych obserwacji prowadzonych przez uczniów, korzystających przy tym z różnych źródeł informacji. O powodzeniu takich zajęć decyduje wiele elementów, głównie aktywny udział uczniów, zdyscyplinowanie w przestrzeganiu poleceń, doprowadzenie do końca każdej rozpoczętej pracy.


Cele ogólne zajęć:
- prawidłowe prowadzenie obserwacji w terenie,
- dostrzeganie zmian w środowisku (dokonanych przez człowieka), kształtowanie właściwych postaw wobec tego zjawiska,
- korzystanie z różnych źródeł informacji,
- wyjaśnianie prostych związków zachodzących w środowisku.

Cele szczegółowe:
- poznanie podstawowych pojęć dotyczących środowiska,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się taśmą mierniczą, mapami, dokonywanie pomiarów (np. wysokości wzniesień, temperatury wody),
- rozpoznawanie i wskazywanie w terenie elementów krajobrazu naturalnego i wytworzonych przez człowieka,
- rozróżnianie form terenu występujących w okolicy szkoły,
- rozpoznawanie gatunków roślin i zwierząt żyjących w biocenozach w okolicy szkoły (jezioro) i określanie na ich podstawie stopnia zanieczyszczenia wody,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie, współpracy między grupami, wzajemnego korzystania z wyników swojej pracy i odpowiedzialności za powierzone zadania.


MATERIAŁ NAUCZANIA:
Poznanie podstawowych form terenu, wyróżnianie elementów naturalnych i przekształconych przez człowieka w terenie, określanie i mierzenie wysokości dowolnej formy wypukłej, odczytywanie wysokości względnej i bezwzględnej z rysunku.

CELE KSZTAŁCENIA:
Wiadomości:
- poznanie podstawowych pojęć dotyczących form terenu: doliny, kotliny, pagórki, wzgórza, góry,
- poznanie pojęcia krajobraz, wyróżnianie jego cech,
- poznanie pojęć: wysokość względna i bezwzględna formy wypukłej.

Umiejętności:
- wyróżnianie w terenie elementów powstałych w sposób naturalny i w wyniku działalności człowieka,
- wskazywanie i nazywanie form wklęsłych i wypukłych w terenie,
- ocena „na oko” dowolnej formy wypukłej i jej pomiar przy pomocy taśmy mierniczej,
- poprawne korzystanie z dostępnych źródeł informacji,
- prawidłowe odczytywanie wysokości bezwzględnej z rysunku, obliczanie wysokości względnej.

POMOCE:
* karty pracy,
* szkolny słownik geograficzny J.Flisa,
* łata i taśma miernicza,
* mapa fizyczna Polski.

METODY:
* pogadanka,
* praca z mapą fizyczną Polski i słownikiem pojęć geograficznych,
* obserwacja krajobrazu i pomiar dowolnej formy wypukłej za pomocą taśmy mierniczej,
* praca w grupach.

POSTAWY:
Przekonanie o wpływie człowieka na kształtowanie krajobrazu i konieczności ograniczenia negatywny skutków działalności ludzkiej w środowisku.

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:

- uczeń zna podstawowe pojęcia związane z krajobrazem i jego elementami,
- potrafi odszukać w terenie formy wklęsłe i wypukłe,
- potrafi wskazać w okolicy elementy krajobrazu naturalnego i przekształconego przez człowieka,
- poprawnie odczytuje wysokość bezwzględną z mapy fizycznej Polski,
- przy pomocy nauczyciela dokonuje pomiaru wysokości względnej dowolnej formy wypukłej,
- potrafią współpracować w grupie.





Komentarze + Dodaj komentarz
  • Mam pytanoie, MISS:) (odpowiedzi: 0)
  • powinny być tu zadania a nie tylko jakieś napisy może zróbcie coś co będzie jeszcze bardziej pomagało uczniom szkół podstawowych!!!!!!!!!!!!
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl