czwartek 17 stycznia 2019 imieniny Antoniego i Jana 1732 - Urodził się Stanisław August Poniatowski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Zadania dla lidera grupy
Przystosowania dżdżownicy do środowiska.

Zadania dla lidera grupy

Podziel zadania dla członków grupy. Swoje spostrzeżenia zapisujcie. Pamiętaj nie krzywdź żywych okazów co jakiś czas zwilżaj ciało zwierzęcia. Na wykonanie zadań jest 30 min. Po zakończeniu pracy wypuść zwierzęta do naturalnego środowiska.
  • Obserwuj budowę zewnętrzną dżdżownicy. Prześledź wielkość pierścieni. Odszukaj siodełko. Naszkicuj  pokrój ciała. Rysunek wykonaj ołówkiem.

 

 

 

 

 

 

 

  • Rozpoznaj przedni odcinek ciała dżdżownicy. Opisz wygląd tej części ciała, zastanów się dlaczego jest tak ukształtowana. Zapisz spostrzeżenia.

 

.......................................................................................................................................

  • Porównaj brzuszną i grzbietową część ciała dżdżownicy. Jakie różnice zauważyłeś ?

.......................................................................................................................................

  • Połóż dżdżownicę na kartce papieru i obserwuj ją zachowując zupełną ciszę. Co słyszysz ? Obserwuj przez lupę szczecinki, jakie zadanie spełniają ?Pociągnij delikatnie palcem po brzusznej stronie ciała. Wykonaj ruch od przodu ku tyłowi i odwrotnie. Powtórz te czynność badając stronę grzbietową. Zapisz spostrzeżenia.

......................................................................................................................................

  • Badanie wrażliwości dżdżownicy. Umieść kilka dżdżownic na ręczniku papierowym zwilżonym wodą. Zwilż wacik zmywaczem do paznokci. Zbliż wacik do części głowowej (nie dotykaj bezpośrednio ciała zwierzęcia). Jak dżdżownica reaguje na zapach? Zbliż wacik do drugiego końca ciała dżdżownicy. Zaobserwuj reakcję. Wnioski zapisz.

.......................................................................................................................................

  • Zaobserwuj jak zachowuje się dżdżownica pod wpływem działania bodźca świetlnego(strumień światła z latarki).

.......................................................................................................................................

  • Dowiedz się, z dostępnych źródeł, gdzie można znaleźć spokrewnione z dżdżownicą wazonkowce i rureczniki. Jaka funkcję spełniają w swoim środowisku.
  • Na podstawie przeprowadzonych obserwacji  wypisz przystosowania dżdżownicy do środowiska życia..

.......................................................................................................................................

 

 





Autor: Elżbieta Nowicka – Różycka
Początek publikacji: 2008-01-21
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl