piątek 19 lipca 2019 imieniny Alfreda i Wodzisława 1655 - Potop szwedzki
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Jak powstał węgiel?

Przebieg lekcji 1

Przebieg lekcji

Etap lekcjiPrzebieg lekcjiUmiejętności kluczoweCzynności nauczyciela
1. Zaangażowanie     - 5 minBurza mózgów:
uczniowie wypisują na karteczkach po 2 skojarzenia wiążące się z hasłem "Węgiel", następnie przyczepiają karteczki do planszy na tablicy.

Następuje podział na grupy (uczniowie odliczają od 1 do 4 i siadają przy odpowiednio oznaczonych stolikach). Następuje podział czynności w grupie.

Podsumowaniem tej części zajęć jest dojście do wspólnego wniosku – jakie znaczenie ma węgiel w życiu człowieka.
Precyzyjne wyrażenie swoich myśli. Weryfikacja wiadomości. Komunikacja uczeń – uczeń, nauczyciel - uczeń. Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.


Organizacja wewnątrz zespołowa.
Nauczyciel przypina na tablicy wypisane na kartonie hasło "węgiel", rozdaje uczniom karteczki.



Następnie dzieli klasę na grupy i rozdaje grupom instrukcje pracy.
2. Badanie -
    5 min
Pokaz foliogramu „las karboński” i ukierunkowanie uczniów pod kątem zadań, jakie mają rozwiązać. Analiza zadania otrzymanego przez uczniów. Współdziałanie w zespole, przejmowanie różnych obowiązków (ról). Nauczyciel częściowo omawia foliogram i naświetla problem jaki jest do rozwiązania. Nadzoruje podział obowiązków w grupie.
3. Przekształcanie     - 20 minMając do dyspozycji okazy węgla z odciskami paprotników, uczniowie wykonują ćwiczenia praktyczne – odrysowują paprotniki.

Następnie uczniowie analizują zdjęcia odcisków roślin w węglu i porównują kartki z odwzorowanymi odciskami, próbując zidentyfikować (nazwać) rośliny, które tworzyły las karboński.

Później uczniowie analizują ilustrację pokazującą „las karboński” rozpoznają rośliny tam przedstawione oraz wnioskują jakimi cechami charakteryzował się ówczesny klimat
Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy przez operatywne przekształcanie wiedzy.



Efektywne współdziałanie w zespole, komunikacja wewnątrz zespołowa.
Nauczyciel obserwuje pracę w grupach, zaangażowanie poszczególnych członków grupy w rozwiązywanie zadań.





Autor: Liliana Broy
nauczyciel przyrody w szkole podstawowej w Rybniku

Komentarze + Dodaj komentarz
  • fajnie, nie podam (odpowiedzi: 0)
  • dobre może być
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl