wtorek 22 października 2019 imieniny Halki i Przybysławy 1962 - Przemówienie prezydenta Kennedy’ego do narodu
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Krajobraz w Kordylierach

Przebieg zajęć

1.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Czynności wstępne, sprawdzenie obecności

2.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel opisuje pewien region Ameryki Północnej:
„jest to rozległy system górski, ciągnący się od Półwyspu Alaska do Kanału Panamskiego o szerokości dochodzącej do około 2000 km”.
MATERIAŁY Fragment tekstu z encyklopedii
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie na podstawie opisu, mając otwartą mapę fizyczną Ameryki Północnej odszukują nazwę regionu, o którym będzie mowa na lekcji i opisują jego położenie (góry Kordyliery położone w zachodniej części Ameryki Północnej)

3.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel wyjaśnia, że opis dotyczy Kordylierów najmłodszego regionu Ameryki Północnej. Podaje temat lekcji: „Krajobraz w Kordylierach”.
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie zapisują datę i temat lekcji w zeszycie ćwiczeń
ZAPIS W ĆWICZENIU Zapis daty i tematu.

4.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel zleca uczniom obliczenie rozciągłości tych gór w kilometrach – prosi, aby odszukali oni na mapie obszar Gór Brooksa (najbardziej na północ wysuniętą część Kordylierów) i Przesmyk Panamski (miejsce dokąd sięgają te góry). Dzieli uczniów na dwie grupy. Grupa I oblicza tę rozciągłość za pomocą posługując się podziałką zamieszczoną na mapie, grupa II wykorzystując szerokości geograficzne.
MATERIAŁY Mapa fizyczna Ameryki Północnej
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie pracują w grupach :
- I grupa oblicza rozciągłość gór za pomocą podziałki mapy
- II grupa oblicza rozciągłość za pomocą różnicy szerokości geograficznej

Porównanie obliczeń
ZAPIS W ĆWICZENIU Obliczenia uczniowie wykonują w zeszycie ćwiczeń.

5.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie mapy politycznej Ameryki Północnej i odszukanie nazw państw, na obszarze których znajdują się Kordyliery.
MATERIAŁY Mapa polityczna Ameryki Północnej
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie odczytują z mapy nazwy państw (Kanada, USA, Meksyk, Gwatemala, Salwador, Honduras, Nikaragua, Kostaryka i Panama)

6.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel zleca uczniom przypomnienie wiadomości na temat tego, czym charakteryzuje się klimat górski.

Z mapy klimatycznej uczniowie odczytują wielkość opadów na zachodnich i wschodnich stokach gór.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że powietrze suche płynie przez Kordyliery do wnętrza lądu, tworząc tam obszary pustyń i półpustyń. Wysokość nad poziomem morza ma wpływ na piętrowość roślin, im wyżej, tym inny gatunek roślin coraz uboższy

MATERIAŁY Mapa klimatyczna Ameryki Północnej

CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie zwracają uwagę na to, że klimat górski zmienia się w zależności od wysokości - im wyżej tym zimniej i więcej opadów.

Na zachodnich stokach gór obserwuje się większe opady niż na wschodnich.
Góry tamują dopływ wilgotnego powietrza do wnętrza kontynentu

7.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Kordyliery dzielą się na szereg mniejszych łańcuchów górskich – nauczyciel prosi uczniów, aby odczytali ich nazwy z mapy.

W środkowej części Kordylierów, pomiędzy zachodnimi, a wschodnimi stokami górskimi, powstały w przeszłości obniżenia, zajęte przez wyżyny - uczniowie odszukują ich nazwy.

Najciekawszą krajobrazowo wyżyną jest Wyżyna Kolorado. Jest to obszar o budowie płytowej – nauczyciel prezentuje uczniom fragment filmu, który częściowo wyjaśnia co to znaczy.

MATERIAŁY Mapa fizyczna Ameryki Północnej
Film ”Najwspanialsze Parki Narodowe Świata”
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie z mapy odczytują nazwy gór: Góry Brooksa, Góry Alaska (najwyższe), Góry Nadbrzeżne, Góry Skaliste, (najdłuższe).

Te wyżyny to Wyż. Kolorado, Kolumbii i Meksykańska

Zapoznanie z fragmentem filmu.

8.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Omówienie powstania obszaru o budowie płytowej. Nauczyciel wyjaśnia, że skały układały się warstwami jedna nad drugą, a następnie zostały rozcięte przez rzekę Kolorado. Prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie tort wielowarstwowy, a następnie nóż, który go tnie.
(W taki sposób dzięki rzece doszło do powstania najpiękniejszego kanionu na świecie .Obszar ten został objęty ochroną, powstał tam Park Narodowy Wielkiego Kanionu.)

Nauczyciel zleca uczniom odszukanie definicji pojęcia kanion. Wyjaśnia pojęcie erozji (niszczącej działalności wody).

Nauczyciel zwraca uczniom uwagę, że charakterystycznym elementem krajobrazu Kordylierów są gejzery, czyli gorące źródła wyrzucające fontanny wody. Pokazuje zdjęcie gejzera. Mówi, że ich obecność świadczy o tym, że na tych obszarach zachodzą zjawiska wulkaniczne i sejsmiczne. (Jest to obszar, gdzie stykają się płyty skorupy ziemskiej.)
MATERIAŁY Słownik geograficzny lub encyklopedia
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie zamykają oczy, by wyobrazić sobie teren o budowie warstwowej.

Uczniowie odszukują w słowniku pojęcie „kanion”

9.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Podsumowanie wiadomości, zwrócenie uwagi na konieczność ochrony takich regionów, które nie są jeszcze zniszczone przez człowieka
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie na mapie pokazują Kordyliery, pasmo wyżyn, najwyższe szczyty gór, wyjaśniają powstanie kanionów i obszarów pustyń w środkowych Kordylierach.

10.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Omówienie pracy domowej - zadania na str.62 i 63 w ćwiczeniach. Wyjaśnienie zadań w zeszycie
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie na mapie pokazują Kordyliery, pasmo wyżyn, najwyższe szczyty gór, wyjaśniają powstanie kanionów i obszarów






Autor: Elżbieta Kowalska
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl