niedziela 25 sierpnia 2019 imieniny Ludwika i Luizy 1900 - Zmarł Friedrich Nietzsche
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Jak powstał węgiel?

Wstęp

Scenariusz lekcji przyrody dla uczniów V klasy szkoły podstawowej

Jak powstał węgiel?

Lekcja przyrody "Jak powstał węgiel" ma na celu uświadomienie uczniom zmian w klimacie, które doprowadziły do powstania pokładów węgla na terenie Górnego Śląska. Zastosowane na zajęciach ćwiczenia polegające na odrysowywaniu odcisków paproci i widłaków w węglu pogłębiają wyobraźnię dzieci, umożliwiając im głębsze przeżywanie lekcji.


Cel ogólny:

Wyjaśnienie roli kopalnych paprotników w powstaniu węgla.

Cele szczegółowe:

WIADOMOŚCI

  Uczeń:
  • Wie, że bezpośrednim dowodem świadczącym o pochodzeniu węgla od paprotników kopalnych są odciski tych roślin w węglu.
  • Wymienia rośliny tworzące "las karboński".
  • Rozumie w jaki sposób doszło do powstania pokładów węgla.
UMIEJĘTNOŚCI:

  Uczeń:

  • Rozróżnia rodzaje roślin, które tworzyły "las karboński".
  • Charakteryzuje klimat jaki panował w okresie karbońskim na podstawie ilustracji.
POSTAWY:

  Uczeń:
  • Kształtuje w sobie postawę poszanowania i podziwu dla piękna przyrody.
  • Rozwija w sobie dociekliwość poznawczą na w/w temat.
Metody:
  • Elementy wykładu ilustrowane foliogramem.
  • "Burza mózgów".
  • Ćwiczenia praktyczne.
  • Pytania i odpowiedzi.
Formy:
  • Indywidualna.
  • Zespołowa.
  • Praca w grupach.
Materiały:
  • Okazy węgla z odciskami paprotników.
  • Foliogram ˝las karboński˝.
  • Ilustracje lasu karbońskiego.
  • Zdjęcia z odciskami kopalnych widłaków, skrzypów i paproci do analizy.
  • Ołówki, kartki papieru.
  • Karteczki samoprzylepne.

Proponowana literatura:
  • Wika S. „Lasy województwa śląskiego” – Wydawnictwo KUBAJAK, Kraków 1998,
  • „Wielka podróż” – podręcznik do przyrody dla klasy V - Wydawnictwo Szkolne PWN, 2000.




Autor: Liliana Broy
nauczyciel przyrody w szkole podstawowej w Rybniku

Komentarze + Dodaj komentarz
  • fajnie, nie podam (odpowiedzi: 0)
  • dobre może być
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl