środa 23 października 2019 imieniny Marleny i Seweryna 1927 - Urodził się Leszek Kołakowski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Poznawanie właściwości i zastosowań magnesu

Przebieg zajęć

 Faza wprowadzająca

1. Czynności związane z organizacją zajęć: sprawdzenie listy obecności, podział na 4-5-osobowe grupy.

2. Nauczyciel formułuje główne cele zajęć: Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń dowiemy się, czy są magnesy i czym jest pole magnetyczne. Sprawdzimy, w jaki sposób oddziałują bieguny magnetyczne. Poznamy, na czym polega magnetyzm Ziemi i w jaki sposób wykorzystuje się właściwości magnesu w codziennym życiu. Podane cele lekcji zapisane w postaci pytań znajdują się na bocznej tablicy.

3. Uczniowie podają, czym jest prąd elektryczny i jakie substancje nazywamy przewodnikami. Jeden z uczniów demonstruje przepływ prądu elektrycznego w obwodzie.

Nauczyciel wskazuje na zawieszone na tablicy: kolorowe magnesy do przypinania kartonów, magnesy na lodówkę, przypięte do tablicy zamknięcie do szafki, a także na znajdujący się na stoliku dzwonek elektryczny. Uczniowie przypominają, do czego służy magnes i wymieniają urządzenia z własnego otoczenia, w których zastosowano magnesy.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie, oglądają film na temat „Elektryczność i magnetyzm” zamieszczony w eduRomie „Strefa P6 (wykorzystując znajdujący się w pracowni projektor multimedialny). Następnie, pracując w grupach, uzupełniają tekst:
Magnes przyciąga tylko przedmioty wykonane z ………………………….Zaczynają one również wykazywać właściwości ………………………………..

2. Uczniowie w grupach wykonują doświadczenie „Oddziaływanie magnesu na różne przedmioty” i porównują otrzymany rezultat z oddziaływaniami zaobserwowanymi na filmie. Swoje spostrzeżenia zapisują w formie notatki w Zeszycie ćwiczeń.
Przedmioty wykonane z niektórych ……………….(metali) wykazują właściwości…………. (magnetyczne). Oznacza to, że w ich otoczeniu działają …………. (siły) magnetyczne. Przedmioty te nazywamy ………………..(magnesami).

3. Nauczyciel demonstruje uczniom różne rodzaje magnesów. Zapoznaje z przyjętym sposobem oznaczania biegunów magnetycznych. Przy użyciu kartki białego papieru i opiłków żelaza demonstruje, jak układają się linie sił pola magnetycznego wokół pojedynczego magnesu sztabkowego i podkowiastego. Jeden z uczniów uzupełnia rysunek przedstawiający układ linii sił pola magnetycznego.

4. Uczniowie wykonują w grupach doświadczenie: Oddziaływanie wzajemne magnesów. Swoje spostrzeżenia zapisują w Zeszycie ćwiczeń.
Każdy magnes ma dwa bieguny: ……………………. (północny) i …………………. (południowy). Biegun północny oznacza się umownie literą … (N) i kolorem …… (niebieskim), natomiast biegun południowy – literą … (S) i kolorem ……………. (czerwonym). Nie można ich od siebie oddzielić. Jeżeli podzielimy magnes na dwie części, to każda z nich stanie się całym ….. (magnesem) z ….. (dwoma) biegunami.

5. Nauczyciel poleca uczniom, aby ustawili igły magnetyczne pomiędzy dwoma magnesami, zwróconymi do siebie różnoimiennymi biegunami. Uczniowie obserwują swobodne ustawienie się igły magnetycznej bez udziału magnesów. Kilkakrotnie odchylają ją od tego kierunku i obserwują jej powrót. Na podstawie obserwacji formułują ustnie wniosek o oddziaływaniu Ziemi na igłę magnetyczną.

6. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ilustracją „Bieguny magnetyczne Ziemi”, a następnie o odszukanie na globusie i porównywanie położenia biegunów magnetycznych i geograficznych. Uczniowie określają, jaki rodzaj bieguna magnetycznego znajduje się na północy i południu geograficznym Ziemi, oraz wykonują zadanie:

Na rysunku kuli ziemskiej opisz bieguny geograficzne i magnetyczne. Następnie dorysuj igłę kompasu w odpowiednim ustawieniu w stosunku do biegunów.


Faza podsumowująca
1. Podsumowanie zajęć
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie:
Uporządkujcie sylaby. Następnie zapiszcie wyjaśnienie znaczenia otrzymanego hasła (pole magnetyczne).

2. Wypełnianie kart ewaluacyjnych w formie kwiatu (uczniowie wypełniają najpierw płatki, a następnie w środek kwiatu wpisują ocenę ogólną, wyrażoną stopniem szkolnym)
- Dzisiejsze zajęcia były...
- Atmosfera na lekcji ...
- Moje zainteresowanie lekcją ...
- Moje zrozumienie treści lekcji ...
- Najbardziej podobało mi się ...
- Praca w grupie ...
- Zadania były ...






Autor: Anna Nowak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl