wtorek 15 października 2019 imieniny Jadwiga i Teresy 1817 - Zmarł Tadeusz Kościuszko
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Czy musimy oddychać?

Przebieg zajęć

FAZA WSTĘPNA - 10 minut

1. Powitanie.

2. Sprawdzenie listy obecności.

3. Sprawdzenie pracy domowej.

4. Nauczyciel podaje aktualny temat lekcji, zapisuje go na tablicy „Czy musimy oddychać?".

FAZA REALIZACYJNA - 25 minut

1. Wprowadzenie do tematu poprzez zabawę "Co by było gdyby..."

- Co by było, gdyby na Ziemi zabrakło powietrza?
- Co by było, gdyby na Ziemi zabrakło wody?
- Co by było, gdyba na Ziemi zabrakło promieniowania słonecznego?

Nauczyciel umieszcza te trzy pytania na tablicy, uczniowie z różnych (trzech) rzędów odpowiadają na poszczególne pytania - jeden rząd - jedno pytanie.

2. Głośne odczytanie odpowiedzi, wyciągnięcie wniosków - do pytania; „Co by było, gdyby na Ziemi zabrakło powietrza?" Komentarz nauczyciela: skupimy się na potrzebie oddychania.

3. Ustalanie składu powietrza; nauczyciel mówi uczniom, iż podstawowym składnikiem powietrza jest azot, ponadto w powietrzu znajdują się różne inne gazy, najważniejsze to: para wodna, dwutlenek węgla no i oczywiście tlen.

4. Pokazy - wykrywamy kolejne składniki powietrza

a. Szukanie wody w wydychanym powietrzu - chuchanie na zimne lusterko.

Spostrzeżenie: na lusterku są krople wody.

Wniosek: woda, która powstaje w czasie procesu oddychania jako produkt uboczny, usuwana jest z organizmu w postaci pary wodnej, potu i moczu. Krople wody na lusterku to efekt skraplania się pary wodnej.

b. Szukanie CO2 w wydychanym powietrzu - wprowadzenie wydychanego powietrza przez rurkę do wody wapiennej.

Spostrzeżenie: woda wapienna mętnieje

Wniosek: pod wpływem CO2 woda wapienna mętnieje. W powietrzu wydychanym jest więcej CO2 niż w powietrzu, które pobieramy.

c. Wykazanie, że spalanie odbywa się tylko w obecności tlenu - zapalić dwie świeczki, po chwili jedną z nich przykryć szklanką.

Spostrzeżenie: przykryta świeczka po chwili gaśnie

Wniosek: świeca pod szklanką zgasła, bo zabrakło pod nią tlenu.

5. Próba samodzielnego uzupełnienia przez uczniów ćwiczenia 2 str. 76/77

6. Odczytanie na głos wykonanego ćwiczenia, komentarz nauczyciela, ewentualna korekta wykonania.

7. Próba analizy ćwiczenia 3 str. 77, uczniowie próbują samodzielnie wykonać to polecenie w razie potrzeby nauczyciel tłumaczy niejasności.

8. Analiza budowy układu oddechowego człowieka - nauczyciel na podstawie planszy przybliża uczniom budowę układu oddechowego człowieka, uczniowie odnajdują poszczególne elementy budowy na schemacie (str. 75 w podręczniku).

FAZA PODSUMOWUJĄCA - 10 minut

1. Uczniowie odpowiadają na pytania kontrolne zadawane przez nauczyciela (wg celów operacyjnych).

2. Ocena pracy uczniów (plusy, pochwała).

3. Zadanie pracy domowej: ćwiczenie 1 str. 76, ćwiczenie 4 str. 78, przeczytajcie strony 75-76 w podręczniku.





Autor: Katarzyna Woźniak
Komentarze + Dodaj komentarz
  • świetne , nikitta22 (odpowiedzi: 0)
  • to jest świetne mam zrobione zadanie dzięki
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl