Wyjaśnienie, co to są kwaśne deszcze oraz wskazanie przyczyn ich powstawania (samodzielna praca uczniów z materiałem źródłowym w karcie pracy). Uczniowie odpowiadają na pytania umieszczone pod tekstem (zadanie 1 w karcie pracy).
Wskazanie zastosowania uniwersalnych papierków wskaźnikowych przez nauczyciela.
Wykonanie w grupach doświadczenia obrazującego zastosowanie uniwersalnych papierków wskaźnikowych. Przedstawienie przez uczniów obserwacji i wniosku.
Klasyfikacja substancji pod względem odczynów – wypowiedzi uczniów (uzupełnienie zadania 3). Wklejenie do kart pracy barwnej skali pH (przygotowanej przez nauczyciela) i omówienie jej (odwołanie się do wykonanego wcześniej doświadczenia).
Skala w wersji do wydrukowania w pliku do ściagniecia: skala.pdf
Sprawdzenie, czy w okolicy występują kwaśne deszcze – wykonanie doświadczenia w grupach (zadanie 4 w karcie pracy).
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza rozumienie treści:
uczniowie odpowiadają na pytania (wykorzystanie foliogramu „Powstawanie kwaśnych deszczów”),
uczniowie określają odczyn roztworów – nauczyciel zanurza papierki wskaźnikowe w roztworach przygotowanych przed lekcją.
Praca domowa
Wymień główne źródła zanieczyszczenia powietrza w swoim mieście (zapisz z jakich materiałów korzystałeś).
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
Nasi partnerzy:
Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".