piątek 16 kwietnia 2021 imieniny Cecyliana i Kseni 1889 - Urodził się Charlie Chaplin
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Jak sprawdzić, czy w Twojej okolicy padają kwaśne deszcze?

Karta pracy

Karta pracy

Zadanie 1

Przeczytaj tekst i odpowiedz na umieszczone pod nim pytania:

„Szczególnie niepokojącym zjawiskiem obserwowanym współcześnie w środowisku jest wzrost kwasowości wód i gleb. Taką zmianę, wpływającą niekorzystnie na życie zwierząt i roślin zauważono w wielu krajach. Przyczyną rosnącego zakwaszenia środowiska są opady atmosferyczne o wyraźnie kwaśnym odczynie chemicznym, w skali pH poniżej 5, nazwane kwaśnymi deszczami. Ich obecne występowanie w skali globalnej ma ścisły związek z rozwojem przemysłu w ciągu ostatnich 50 lat. Rosnące wciąż zużycie kopalnych paliw przyczynia się do nadmiernej emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu. Gazy te w połączeniu z parą wodną zamieniają się w agresywne związki – kwas siarkowy i kwas azotowy, które wraz z deszczem lub śniegiem powracają na ziemię.”

  1. Co to są kwaśne deszcze?

    ..................................................................................................................................
    ..................................................................................................................................
    ..................................................................................................................................
    ..................................................................................................................................

  2. Wymień gazy będące główną przyczyną kwaśnych opadów:

    ..................................................................................................................................
    ..................................................................................................................................
    ..................................................................................................................................

  3. Uzupełnij schemat obrazujący powstawanie kwaśnych deszczów:

    dwutlenek siarki + ...................................... = ................. .................................

    ............... ......................... + para wodna = kwas azotowy

Zadanie 2

Poznajemy zastosowanie uniwersalnych papierków wskaźnikowych.

Doświadczenie:

W pięciu probówkach znajdują się roztwory różnych substancji:

- probówka nr 1 – woda destylowana,
- probówka nr 2 – woda z sokiem cytrynowym,
- probówka nr 3 – ocet,
- probówka nr 4 - woda sodą oczyszczoną,
- probówka nr 5 – woda z bielinką.

W każdej cieczy zanurzcie uniwersalne papierki wskaźnikowe. Wynik doświadczenia przedstawcie na rysunkach (zamalujcie na odpowiedni kolor część papierka zanurzoną w danej cieczy).


Wniosek: Kwaśne roztwory substancji barwią uniwersalny papierek wskaźnikowy na kolor
              ............................. .


Zadanie 3

Uzupełnij tabelę:

odczyn substancji   
barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego   
skala pH   


Barwna skala pH:

Miejsce na wklejenie skali


Zadanie 4

Sprawdzamy odczyn opadów w naszej okolicy.

Doświadczenie:

Przed Wami znajdują się dwie probówki. Do pierwszej (1) wlano wodę z kranu, do drugiej (2) wodę deszczowej. W obu probówkach zanurzcie papierki wskaźnikowe. Po wyjęciu papierków porównajcie ich barwę z barwną skalą pH.

Obserwacja:

..................................................................................................................................

..................................................................................................................................

..................................................................................................................................

..................................................................................................................................

Wniosek:

..................................................................................................................................

..................................................................................................................................

..................................................................................................................................


Praca domowa

Korzystając z dostępnych źródeł wymień przyczyny zanieczyszczenia powietrza w swojej miejscowości.

*                *                *

Karta pracy w wersji do ściągnięcia: karta.pdf




Autor: Aneta Augustyniak
nauczycielka w Żurominie

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl