piątek 19 kwietnia 2019 imieniny Adolfa i Tymona 1824 - Zmarł George Byron
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Oglądamy liść moczarki pod mikroskopem

Przebieg lekcji - cd.


Faza lekcji Czynności nauczyciela Czynności ucznia Odniesienie do programu SOKRATES
Faza realizacyjna   • Uczniowie oglądają przybory rozdane w zestawach przez dyżurnych, w oparciu o podręcznik określają ich funkcje w swobodnych wypowiedziach.
• Wybrane uczennice pokazują kolejność czynności w przygotowaniu preparatu (pozostali uczniowie obserwują).
• Uczniowie pracują w parach - wykonują preparat, prowadzą obserwacje mikroskopowe.
• W miarę potrzeb uczniowie proszą nauczyciela o pomoc i wyjaśnienia.
• Dzielą się swoimi spostrzeżeniami, opisują obraz spod mikroskopu.
• Określają kształty, ułożenie i barwę komórek.
• Podają inne spostrzeżenia.
• Obserwują tablice graficzne.
• Porównują rysunki schematyczne z obrazem spod mikroskopu.
• Rysują obraz komórek spod mikroskopu z uwzględnieniem kształtu i ułożenia, podpisując rysunek.
• Określają funkcję najlepiej widocznej części - ściany komórkowej.
• Wyjaśniają związek między zielonym kolorem komórek a odżywianiem się roślin.
• Wyjaśniają, że preparat musi być cienki - przejrzysty dla światła, aby móc go obserwować pod mikroskopem.
  • wyjaśniają dlaczego moczarka jest dobrym obiektem obserwacyjnym.

  • • Swobodne wypowiedzi nt. tego, co uczniowiewiedzą o budowie komórki i funkcjach elementów jej budowy
    • Wybrani uczniowie podają angielskie nazwy przyborów preparacyjnych, określają do czego służą poszczególne przyrządy
    • Pokaz uczennic: przygotowanie preparatu (wyjaśnienia w języku angielskim)
    • Możliwość oceny sprawności działania uczniów (obserwowanie ćwiczeń, obrazu spod mikroskopu ustawionego przez uczniów)
    • Ocena bazy dydaktycznej: wystrój gabinetu przyrodni-czego, środki dydaktyczne
    • Swobodne rozmowy z uczniami i nauczycielem
    Podsumowanie i ewaluacja • Pytania utrwalające:
    - Jak wykonać preparat mikroskopowy np. z liścia cebuli?
    - Od czego należy rozpocząć mikroskopowanie?
    - Co służy do ustawienia obrazu?
    - Jak wyregulować ostrość obrazu?
    - Jak obliczysz, ile razy powiększony jest obserwowany obiekt?
    - Dlaczego preparat musi być cienki?
    - Czy będziesz widział pod mikroskopem kawałek liścia pelargonii?
    - Co musisz zrobić, aby zobaczyć jego komórki?
    - Jaki kształt i barwę mają komórki liścia moczarki, jak są ułożone?
    • Ocena pracy uczniów wyrażona odpowiednią notą w dzienniku. Uczniowie szczególnie aktywni, wykazujący się wiedzą wykraczającą oraz ci, którzy wykazali wyraźny postęp w jakimś słabszym obszarze swojego funk cjonowania otrzymują w nagrodę zakładki do książek
    • Informacja nt. arkusza oceny lekcji i samooceny pracy uczniów
    • Zakończenie zajęć, pożegnanie gości
    • Odpowiadają chętni uczniowie lub uczniowie wskazani przez nauczyciela
    - zgodnie z możliwościami uczniów, a więc z uwzględnieniem poziomu wymagań
    • Wypełniają arkusz oceny lekcji i samooceny pracy na lekcji
    • Dzielą się refleksjami, wyrażają swoje opinie w swobodnej rozmowie po zakończeniu lekcji i pożegnaniu gości
    • zapoznanie z formami oceny pracy uczniów na lekcji
    • prezentacja metod zbierania informacji zwrotnej o efektach działań edukacyjnych
    • uczniowie żegnają się po polsku, angielsku i w językach gości (po włosku, hiszpańsku i francusku)




    Autor: Małgorzata Zagrodzka, nauczyciel SP 1 w Ustce
    Komentarze + Dodaj komentarz
    Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
     
    Nasi partnerzy:
    MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
    Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
    Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
    IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


    Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
    powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
    Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

    W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


    Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

    Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
    Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

    Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl