czwartek 25 kwietnia 2019 imieniny Jarosława i Marka 1599 - Urodził się Oliver Cromwell
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Od drętwy do bursztynu – odkrywanie tajemnic elektryczności.

Przebieg lekcji

Cele ogólne:
  • Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach
  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
  • Dostrzeganie i analizowanie zjawisk.
  • Poznanie zachowań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi.

Cele  operacyjne

Uczeń:

  • Zna naturalne i sztuczne źródła elektryczności,
  • Zna sposoby elektryzowania ciał,
  • Doskonali umiejętności współpracy w grupie
  • Metody: burza mózgów, pokazy nauczycielskie, praca z tekstem, doświadczenia, obserwacja
  • Formy: indywidualna i zbiorowa
  • Materiały dydaktyczne

Przebieg lekcji:

1. Część nawiązująca (3 min):

Sformułowanie tematu lekcji i określenie celów lekcji.

2. Część postępująca (36 min)

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

Czas

Rozdaje kartki z zapisaną nazwą ryby posiadającej narządy elektryczne. (drętwa, sum elektryczny, węgorz elektryczny)

Uczniowie odszukują wiadomości w dostępnych źródłach.

Wybrani uczniowie odczytują informacje o rybach elektrycznych.

6 min

  • Pokazuje działanie maszyny elektrostatycznej i prosi, aby uczniowie wymienili znane im źródła elektryczności.
  • Uzupełnia wypowiedzi uczniów.
  • Zapoznaje z sylwetką Aleksandra Volty, który w XVIII w. wynalazł sztuczne źródło energii zwane - ogniwo Volty. Zapisuje na tablicy nazwisko uczonego - Aleksander Volta..
  • Prezentuje elementy z płaskiej baterii, zwracając uwagę na trzy jednakowe cynkowe tuby i sposób ich połączenia.

Wymieniają: baterie, dynamo w rowerze ¸ piorun, potarte przedmioty, prądnica w elektrowni.. Zapisują na tablicy znane źródła elektryczności.

10 min

  • Dzieli klasę na grupy.
  • Rozdaje karty pracy dla grup, uwzględniając zainteresowanie, zdolności i tempo pracy członków grupy.

 

  • Zajmują miejsca przy stolikach oznaczonych takim samym numerem jak numer grupy na karcie pracy.
  • Wspólnie w grupie wykonują doświadczenia, lider grupy wyznacza osobę do prezentacji i zapisania zdań na tablicy.

10 min

 

 

 

3. Rekapitulacja (6 min):

a) podsumowanie lekcji,

 

 

 





Autor: Elżbieta Nowicka – Różycka
Początek publikacji: 2008-01-29
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl