sobota 15 sierpnia 2020 imieniny Marii i Stelli 1769 - Urodził się Napoleon Bonaparte
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Znaczenie lasu

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca:
1. Warstwy lasu.
2. Rośliny i zwierzęta występujące w poszczególnych warstwach.
3. Zapisanie tematu lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Las a człowiek.
Las jest naszym przyjacielem, otwartym dla wszystkich ludzi. Są różne powody zainteresowań człowieka lasem.

Praca w grupach – uczniowie zastanawiają się, jakie grupy ludzi interesują się lasem.
Przedstawiają swoje propozycje i wyjaśniają je.
Nauczyciel pokazuje przygotowaną wcześniej planszę, uzupełnia brakujące wiadomości:

leśnicy, naukowcy przyrodnicy, zbieracze jagód, zbieracze ziół, grzybiarze, myśliwi, harcerze, rowerzyści, turyści, grupy edukacyjne, artyści.


2. Funkcje lasu.
Nauczyciel wymienia funkcje lasu i omawia je posługując się planszą:
- rośliny leśne pobierają z powietrza duże ilości dwutlenku węgla, a w zamian wydzielają tlen („fabryka” tlenu),
- lasy pochłaniają z atmosfery duże ilości pyłów i gazów, dzięki czemu oczyszczają powietrze,
- lasy zatrzymują duże ilości wilgoci, co zapobiega powodziom,
- osłabiają podmuchy wiatrów,
- tłumią hałas,
- rośliny leśne wydzielają specjalne olejki, które niszczą drobnoustroje chorobotwórcze znajdujące się w powietrzu,
- owoce z niektórych roślin leśnych oraz grzyby są pokarmem dla ludzi,
- lasy są źródłem drewna – surowca do budowy domów, wyrobu mebli, produkcji papieru,
- las jest miejscem wypoczynku.

Uczniowie zastanawiają się i odpowiadają, które z wymienionych funkcji są najważniejsze i dlaczego?
W zeszycie notują cztery najważniejsze funkcje lasu.

3. Ochrona lasów.
Wiele lasów w Polsce uległo zniszczeniu na skutek intensywnego wycinania drzew oraz zanieczyszczenia środowiska.
Jak wygląda las zdegradowany, uczniowie przekonują się po ułożeniu puzzli, które rozdaje nauczyciel.
Na ułożonych puzzlach pojawia się hasło: „Był las gdy nie było nas, czy będzie las gdy nie będzie nas?”
Wspólne refleksje nad hasłem, jak możemy zapobiegać takim zniszczeniom?

4. Zasady zachowania w lesie.
Ludzie przebywający w lesie muszą pamiętać o tym, że las rządzi się swoimi prawami i nie można w nie ingerować. Spacerując po lesie, należy pamiętać o tym, aby nie śmiecić, nie hałasować, nie rozgrzebywać ściółki i nie zrywać niepotrzebnie roślin ani grzybów. Bardzo niebezpieczne dla lasu jest szkło. Pozostawiona butelka może stać się przyczyną pożaru.

5. Gra dydaktyczna „Drzewo smutne i wesołe”.
Najważniejszymi roślinami w lesie są drzewa. Uczniowie rysują dwa drzewa. Jedno smutne (tzn. na pniu zarys smutnej twarzy), drugie wesołe. W kółeczka wpisywane są numery, które oznaczają różne czynniki środowiska hamujące (w przypadku drzewa smutnego) lub ułatwiające (dla drzewa wesołego)
rozwój drzew.


drzewa
























Faza podsumowująca


1. Gra dydaktyczna: „Alfabet darów lasu”.
Uczniowie otrzymują kartę pracy, którą wypełniają samodzielnie. Do literek alfabetu przyporządkowują elementy, które uzyskujemy z lasu. Osoba, która znajdzie najwięcej rozwiązań zostaje nagrodzona oceną.
2. Podsumowanie wiadomości.
3. Ocena aktywności uczniów.
4. Praca domowa. Napisz, jak należy zachowywać się w lesie.






Autor: Jadwiga Taszakowska
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl