Wstęp
Profil: Rolniczo – środowiskowy
Nachylenie programowe: Ochrona środowiska
Przedmiot: Kształtowanie i ochrona środowiska
Blok tematyczny: Biocenoza wspólnota wszystkich istot
1. Cel ogólny: Poznanie zależności pokarmowych między populacjami, jako jednej z charakterystycznych cech biocenozy, która jest podstawą jej istnienia.
2. Cele operacyjne – uczeń powinien umieć:
- określić rolę producentów, konsumentów i destruentów w biocenozie,
- podać przykłady organizmów, które należą do producentów, konsumentów (różnych rzędów) i destruentów,
- określić co to jest łańcuch pokarmowy i poziom troficzny,
- odróżnić łańcuch spasania od detrytusowego,
- zbudować schematy łańcuchów pokarmowych oraz określić poziomy troficzne w biocenozach: lasu, łąki, jeziora, morza, pola uprawnego.
3. Metody nauczania: problemowe – aktywizujące, praca w grupach.
4. Środki dydaktyczne: Papier plakatowy, pisaki, kolorowe kartki samoprzylepne, kartki z treściami zadań, kserokopie materiałów pomocniczych do lekcji, podręczniki i literatura dodatkowa, foliogramy.