Wstęp
Dział programu: Woda
Cele lekcji:
Wiadomości
A. Zapamiętanie wiadomości.
Uczeń:
- zna właściwości chemiczne i fizyczne wody,
- wymienia źródła zanieczyszczeń wody,
- podaje substancje zanieczyszczające wody powierzchniowe,
- określa rolę wody w przyrodzie.
B. Rozumienie wiadomości.
Uczeń:
- wyjaśnia jaki jest stan wód w okolicy,
- wyjaśnia zależności między jakością wody a ilością organizmów żywych,
- dostrzega przejawy degradacji środowiska przyrodniczego,
- uzasadnia potrzebę oszczędzania wody.
Umiejętności
C. Stosowanie umiejętności w sytuacjach typowych.
Uczeń:
- zmierzy przejrzystość wody,
- porówna stopień zanieczyszczenia poszczególnych próbek wody,
- określa wartość pH pobranych próbek wody,
- potrafi wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych eksperymentów.
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych.
Uczeń:
- przewiduje skutki dalszego, nadmiernego zanieczyszczenia wód,
- proponuje działania zmierzające do poprawy jakości wód,
- ocenia stan czystości badanych wód .
- selekcjonuje i grupuje zdobyte wiadomości.
Postawy:
-przekonanie o konieczności ochrony wód,
-kształtowanie właściwego stosunku do otaczającej przyrody,
-uświadomienie zagrożeń jakie niesie skażona woda,
-świadomość współodpowiedzialności za niektóre przypadki zatrucia wód.
Metody:
obserwacja, doświadczenie, interpretowanie wyników badań ,dyskusja , wywiad.
Środki dydaktyczne:
zlewki z pobranymi wcześniej próbkami wody, palnik, papierki wskaźnikowe, lejki, sączki, lupy, rurka szklana , nagrane kasety magnetofonowe z wywiadami.
Formy pracy: praca w grupach