Wstęp
Dziedzina poznawcza
A. Zapamiętanie wiadomości.
Uczeń:
- wymienia funkcje lasu,
- wie, jakie grupy ludzi interesują się lasem,
- wylicza rzeczy, do produkcji których wykorzystywane są surowce leśne.
B. Rozumienie wiadomości.
Uczeń:
- rozróżnia pozytywną i negatywną działalność człowieka w lesie,
- dostrzega wpływ organizmów żywych na środowisko lasu,
- wyjaśnia skutki niszczenia lasów i ich nadmiernego wycinania.
Umiejętności
C. Stosowanie umiejętności w sytuacjach typowych .
Uczeń:
- uzasadnia treść zdania: Lasy to jedno z największych bogactw naturalnych Ziemi,
- przestrzega zasad zachowania się w lesie,
- wskazuje czynniki warunkujące rozwój drzew.
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych.
Uczeń:
- przewiduje skutki intensywnego wycinania drzew dla środowiska i organizmów w nim żyjących,
- proponuje działania zmierzające do poprawy stanu środowiska,
- selekcjonuje i grupuje zdobyte wiadomości.
Postawy:
- świadomość całkowitej zależności człowieka od przyrody,
- dążenie do samodzielnego poznawania przyrody,
- wrażliwość na piękno przyrody,
- poczucie moralnej odpowiedzialności za stan środowiska.
Metody pracy: dyskusja, analiza, gry dydaktyczne: alfabet darów lasu oraz drzewo smutne i wesołe.
Formy pracy: zbiorowa , grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: podręcznik, plansze: las a człowiek, skarby lasu, karty pracy: las to skarbiec człowieka, puzzle przedstawiające las zdegradowany.