CEL OGÓLNY: Zapoznanie z budową i działaniem układu oddechowego człowieka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń potrafi:
a) wyjaśnić, na czym polega wdech i wydech
b) wyjaśnić, na czym polega wymiana gazowa
c) wymienić gazy biorące udział w wymianie gazowej
d) wykonywać proste doświadczenia:
- określać obecność dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu
- określać zmiany w obwodzie klatki piersiowej podczas wdechu i wydechu
- określać wpływ wysiłku fizycznego na częstotliwość wdechów
e) dokumentować przebieg doświadczeń
f) wskazać na schemacie i nazwać poszczególne elementy układu oddechowego
g) wyjaśnić, na czym polega oddychanie wewnątrzkomórkowe
h) określić główny cel oddychania
METODY: laboratoryjna, modelowa, praca z tekstem
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: metr krawiecki, stoper, plansza „Budowa układu oddechowego", płuca cielęce, woda wapienna, zlewki, rureczki, schematy układu oddechowego, podręcznik, tekst z luką (załącznik 3)
FORMY PRACY: zespołowa, grupowa, indywidualna
PRZEBIEG LEKCJI:
FAZA WPROWADZAJĄCA
- Nauczyciel: Prosi uczniów o przypomnienie składu powietrza
- Uczniowie: Wybrany uczeń określa skład powietrza.
- Nauczyciel: Prosi uczniów o nabranie powietrza i określenie, jak wykonana przez nich czynność się nazywa.
- Uczniowie: Wykonują wdech i nazywają go.
- Nauczyciel: Prosi uczniów o nabranie i wypuszczenie powietrza i prosi o określenie jak nazywają się wykonane przez nich czynności.
- Uczniowie: Wykonują wdech i wydech i nazywają je.
- Nauczyciel: Podaje temat lekcji wyjaśniając, że oddychanie to nie tylko wdech i wydech, ale także wszystko, co dzieje się z gazami w naszym organizmie.
LEKCJA WŁAŚCIWA:
- Nauczyciel: Dzieli klasę na grupy, rozdaje instrukcje (załącznik 1), objaśnia instrukcję.
- Uczniowie: Podzieleni na grupy pracują według instrukcji, zapisują wyniki w zeszycie.
- Uczniowie: Prezentują wyniki pracy
- Nauczyciel: Koryguje błędy w zapisie obserwacji, tłumaczy przyczyny zaobserwowanych prawidłowości.
- Nauczyciel: Wykorzystując wyniki pracy uczniów tłumaczy, że z wdychanego powietrza człowiek wykorzystuje tylko tlen.
- Uczniowie: Zapoznają się z tekstem w podręczniku dotyczącym powstawania energii i ubocznego produktu - dwutlenku węgla.
- Nauczyciel: Prosi wybranego ucznia o opisanie procesu oddychania wewnątrzkomórkowego.
FAZA PODSUMOWUJĄCA
1. Uczniowie: Rozwiązują zadanie z luką w zeszycie
2. Nauczyciel: Wyświetla zadanie z luką (załącznik 3).
3. Uczniowie: Wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na komputerze, pozostali uczniowie sprawdzają poprawność wykonania pracy.