CEL OGÓLNY: Zapoznanie uczniów z podstawowymi roślinami uprawianymi przez człowieka i ich wykorzystaniem
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń potrafi:
a) wymienić rośliny uprawiane w ogrodzie warzywnym
b) wymienić drzewa i krzewy owocowe
c) wymienić zabiegi pielęgnacyjne, które wykonuje się w sadach i ogrodach
d) określić jakie części roślin wykorzystywane są przez człowieka
e) wskazać, w jaki sposób człowiek może wykorzystywać części jadalne roślin
f) scharakteryzować gospodarstwo ekologiczne
g) wyjaśnić pojęcie „zdrowa żywność", „żywność ekologiczna"
METODY:
Tworzenie mapy pojęciowej, gry dydaktyczne: układanka, krzyżówka „Rośliny użytkowe", analiza tekstu źródłowego (załącznik 1)
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Zdjęcia sadu i pola uprawnego, Arkusze papieru, flamastry, okazy roślin: kalafior, groszek, pomidor, ziemniak, jabłko, gruszka, marchewka, kapusta, burak, ogórek, cebula itp, (w ilościach odpowiednich do ilości grup), przetwory: marynowane grzyby, kiszone ogórki, suszone owoce, dżem, kompot, koncentrat pomidorowy, sok jabłkowy, przecier szczawiowy itp, (w ilościach odpowiednich do ilości grup), podręcznik do przyrody „Mój Świat" wydawnictwa Rożak, krzyżówka „Rośliny użytkowe" (załącznik 2), opakowania lub produkty „żywności ekologicznej", symbole oznaczania zdrowej żywności.
FORMY PRACY: praca w grupach, praca zespołowa, praca indywidualna
PRZEBIEG LEKCJI:
Wprowadzenie do tematu lekcji:
- Nauczyciel: prezentuje uczniom dwa zdjęcia - widok sadu i ogrodu warzywnego, prosi uczniów o nazwanie obiektów przedstawionych na zdjęciach
- Uczniowie: rozpoznają sad i ogród warzywny
- Nauczyciel: nakleja zdjęcia na arkusze papieru i prosi uczniów o wypisanie jakie rośliny są uprawiane w ogrodzie warzywnym, a jakie drzewa i krzewy rosną w sadzie.
- Uczniowie: Pracują w grupach wpisując rośliny
- Uczniowie: Prezentują wyniki swojej pracy
- Nauczyciel: Określa poprawność wpisów roślin
- Nauczyciel: Nazywa zaprezentowane rośliny roślinami użytkowymi, zapisuje temat lekcji
Lekcja właściwa:
- Nauczyciel: przeprowadza pogadankę o pracach pielęgnacyjnych, jakie uczniowie i ich rodzice przeprowadzają w sadach i ogrodach.
- Uczniowie: wymieniają czynności przeprowadzane w sadach i ogrodach: nawożenie, odchwaszczanie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, przycinanie.
- Nauczyciel: Rozdaje uczniom okazy roślin i kartoniki z napisami: KORZEŃ, ŁODYGA, LIŚĆ, KWIAT, OWOC
- Uczniowie: Pracują w grupach przyporządkowując rośliny do odpowiednich grup kierując się częścią roślin zjadaną przez człowieka
- Uczniowie: Prezentują wyniki swojej pracy
- Nauczyciel: Sprawdza poprawność wykonania zadania, uściśla potoczne i botaniczne pojęcie owocu, tworzy tabelę
- Uczniowie: Uzupełniają tabelę w zeszycie zgodnie z wykonanym ćwiczeniem
JADALNE CZĘŚCI ROŚLIN
|
KORZEŃ
|
ŁODYGA
|
LIŚĆ
|
KWIAT
|
OWOC
|
marchew
|
ziemniak
|
kapusta
|
kalafior
|
groszek
|
burak
|
kalarepa
|
cebula
|
|
pomidor
|
|
|
|
|
jabłko
|
|
|
|
|
gruszka
|
|
|
|
|
ogórek
|
- Nauczyciel: Prezentuje poszczególne przetwory i warzywa.
- Uczniowie: Określają, w jaki sposób można spożywać i przetwarzać dane owoce i warzywa: zjadać na surowo, gotować, kisić, marynować, suszyć, robić przeciery, dżemy, koncentraty, kompoty.
- Nauczyciel: Prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem dotyczącym rolnictwa ekologicznego i żywności ekologicznej.
- Uczniowie: Zapoznają się z tekstem w podręczniku i tekstem źródłowym (załącznik 1)
- Nauczyciel: Prosi uczniów o wskazanie różnic pomiędzy rolnictwem tradycyjnym ekologicznym, pomiędzy żywnością ekologiczną a zdrową żywnością.
- Uczniowie: Wykazują powyższe różnice na podstawie tekstu.
- Nauczyciel: Prezentuje wybrane produkty z oznaczeniami żywności ekologicznej.
Podsumowanie lekcji:
- Nauczyciel: Prezentuje na ekranie krzyżówkę „Rośliny użytkowe" (załącznik 2)
Uczniowie: W kolejności podchodzą i wybierają hasła krzyżówki.