Cele ogólne:
- Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
- Dostrzeganie i analizowanie zjawisk.
- Poznanie zachowań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi.
Cele operacyjne
Uczeń:
- Zna naturalne i sztuczne źródła elektryczności,
- Zna sposoby elektryzowania ciał,
- Doskonali umiejętności współpracy w grupie
- Metody: burza mózgów, pokazy nauczycielskie, praca z tekstem, doświadczenia, obserwacja
- Formy: indywidualna i zbiorowa
- Materiały dydaktyczne
Przebieg lekcji:
1. Część nawiązująca (3 min):
Sformułowanie tematu lekcji i określenie celów lekcji.
2. Część postępująca (36 min)
Czynności nauczyciela
|
Czynności ucznia
|
Czas
|
Rozdaje kartki z zapisaną nazwą ryby posiadającej narządy elektryczne. (drętwa, sum elektryczny, węgorz elektryczny)
|
Uczniowie odszukują wiadomości w dostępnych źródłach.
Wybrani uczniowie odczytują informacje o rybach elektrycznych.
|
6 min
|
- Pokazuje działanie maszyny elektrostatycznej i prosi, aby uczniowie wymienili znane im źródła elektryczności.
- Uzupełnia wypowiedzi uczniów.
- Zapoznaje z sylwetką Aleksandra Volty, który w XVIII w. wynalazł sztuczne źródło energii zwane - ogniwo Volty. Zapisuje na tablicy nazwisko uczonego - Aleksander Volta..
- Prezentuje elementy z płaskiej baterii, zwracając uwagę na trzy jednakowe cynkowe tuby i sposób ich połączenia.
|
Wymieniają: baterie, dynamo w rowerze ¸ piorun, potarte przedmioty, prądnica w elektrowni.. Zapisują na tablicy znane źródła elektryczności.
|
10 min
|
- Dzieli klasę na grupy.
- Rozdaje karty pracy dla grup, uwzględniając zainteresowanie, zdolności i tempo pracy członków grupy.
|
- Zajmują miejsca przy stolikach oznaczonych takim samym numerem jak numer grupy na karcie pracy.
- Wspólnie w grupie wykonują doświadczenia, lider grupy wyznacza osobę do prezentacji i zapisania zdań na tablicy.
|
10 min
|
|
|
|
3. Rekapitulacja (6 min):
a) podsumowanie lekcji,