piątek 22 listopada 2019 imieniny Cecylii i Marka 1963 - Zamach na Johna Kennedy’ego
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Przyczyny ginięcia gatunków

Wstęp

Scenariusz zajęć kółka przyrodniczego

Przyczyny ginięcia gatunków


Cel ogólny:

Zapoznanie uczniów z przyczynami ginięcia gatunków.

Cele operacyjne (szczegółowe):

WIADOMOŚCI

Uczeń:
  • Wymienia pięć gatunków zwierząt żyjących w Polsce, które są gatunkami rzadkimi bądź zagrożonymi.
  • Wymienia cztery przykłady gatunków wymarłych, do których wyginięcia przyczynił się człowiek.
  • Rozumie, dlaczego największym zagrożeniem dla zwierząt jest niszczenie środowiska ich życia.
UMIEJĘTNOŚCI

Uczeń:
  • Analizuje źródła zagrożeń dla wybranych gatunków zwierząt.
  • Korzysta z różnych źródeł wiedzy.
  • Potrafi przewidzieć skutki, jakie wywołuje nieprzemyślana działalność człowieka w środowisku.
Postawy:

Uczeń:
  • Rozumie potrzebę ochrony gatunkowej roślin i zwierząt.
  • Dostrzega zależność między działalnością człowieka w środowisku, a tempem wymierania gatunków.
  • Kształtuje w sobie postawę poszanowania dla przyrody.

Metody i formy:
  • Wykład ilustrowany foliogramami.
  • Praca w grupie – metaplan, praca z tekstem.
Materiały:
  • wycinki z czasopisma „Zwierzaki” dotyczące zagrożonych gatunków w Polsce – POLSKA CZERWONA KSIĘGA,
  • wiadomości z Internetu,
  • karty pracy,
  • karteczki samoprzylepne,
  • papier pakowy,
  • kolorowe kartki i pisaki,
  • ksero z podręcznika PWN do przyrody (kl. IV),
  • foliogramy: „Wymarłe gatunki”, „Gatunki zagrożone”,
  • foliogramy z mapami nt. zagrożeń fauny i flory z „Atlasu wielkich zagrożeń” (Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, W-wa, 1995).
Proponowana literatura:
  • Barnier M. „Atlas wielkich zagrożeń” – Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, W-wa 1995.
  • Kalinowska A. „Ekologia –wybór przyszłości” - Wydawnictwo Editions Spotkania.
  • „Podróże przyrodnicze”- podręcznik i karty pracy (przyroda dla klasy IV.) – Wydawnictwo Szkolne PWN, W-wa 1999.
  • Stępczak K. „ Ochrona i kształtowanie środowiska” - podręcznik dla zasadniczych szkół zawodowych, WSiP 1997.





Autor: Liliana Broy
nauczyciel przyrody w szkole podstawowej w Rybniku

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl