środa 11 grudnia 2019 imieniny Damazego i Waldemara 1990 - Nowy prezydent
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Jak zmniejszyć ilość odpadów?

Faza realizacyjna

1.Wprowadzenie pojęcia : segregacja odpadów jako system zbierania i podziału ich na grupy.
Najczęściej są to makulatura, szkło, metale, plastik, substancje organiczne.
2. Korzyści wynikające z segregacji to : mniejsza ilość substancji zanieczyszczających
środowisko, mniejsze wykorzystanie zasobów naturalnych, mniejszy koszt produkcji
(oszczędność energii i wody ).
3. Kontenery na odpady – sposób oznakowania oraz odpady, które można do nich wrzucać.


Karta pracy*

Przeczytaj uważnie, jakie odpady powinny się znaleźć w poszczególnych kontenerach.
Następnie nazwy odpadów, które wynotowałeś w domu do zeszytu umieść w poszczególnych kontenerach, wpisując je na zewnątrz.


KONTENER 1                                                                         KONTENER 2
odpady1























KONTENER 1
Gazety, katalogi, prospekty, papier listowy, zeszyty, kartony złożone. Nie wyrzucać opakowań, które oprócz papieru zawierają np. tworzywa sztuczne, folie aluminiowe.

KONTENER 2
Otwór A
Opakowania szklane (butelki i słoiki bez zamknięć i nakrętek).
Otwór B
Baterie



KONTENER 3                                                                         KONTENER 4

odpady1

























KONTENER 3
Puszki metalowe po piwie, sokach, mleku i jarzynach

KONTENER 4
Odpadki kuchenne (obierki z owoców, jarzyn, skorupy jaj, herbata), odpadki ogrodowe



4. Selekcjonowane odpady są powtórnie użyte, czyli podlegają recyklingowi – trafiają do
papierni, hut szkła i metali i są wykorzystywane do produkcji pełnowartościowych,
nowych produktów. Z odpadów zawierających części organiczne wytwarza się kompost
służący do rekultywacji terenów.
5. Uczniowie w grupach czytają i analizują listę odpadów oraz sposób ich wykorzystania.

Materiały dla ucznia

Rodzaj odpadów: butelki zwrotne
Co dzieje się z odpadami? powtórne użycie po umyciu

Rodzaj odpadów: szkło
Co dzieje się z odpadami? przerób stłuczki w hutach szkła

Rodzaj odpadów: papier i karton
Co dzieje się z odpadami? przerób w zakładach papierniczych

Rodzaj odpadów: odpady kuchenne i ogrodowe
Co dzieje się z odpadami? kompostowanie odpadów w kompostowni komunalnej

Rodzaj odpadów: tworzywa sztuczne
Co dzieje się z odpadami? przerób w wydzielonych zakładach

Rodzaj odpadów: ubrania i szmaty
Co dzieje się z odpadami? surowiec wtórny dla przemysłu papierniczego

Rodzaj odpadów: metale
Co dzieje się z odpadami? przerób w hutach



6. Szukamy innych sposobów, które zapobiegają powstawaniu i gromadzeniu odpadów.
Uczniowie sporządzają listę odpadów ze swoich domów i próbują znaleźć dla nich powtórne
zastosowanie.



Karta pracy*

Wypisz towary pakowane w jedno, dwa i trzy opakowania.

jedno opakowanie
- pasta do zębów (tubka)
- napoje w butelkach (plastikowa lub szklana butelka)
- ryż w papierowych torebkach

dwa opakowania
- pasta do zębów (tubka + kartonowe pudełko)
- jarzyny (tacka styropianowa + folia)
- ryż (woreczek foliowy + pudełko kartonowe)

trzy opakowania
- herbata ex. (torebka +pudełko + folia)
- szklanki (wióry + styropian + karton)

* Karta pracy dla ucznia jest nie wypełniona.



9. Uczniowie wyciągają wnioski z wykonanego polecenia.

Wniosek: Nie powiększamy zwałów śmieci kupując zbędne opakowania. Unikamy towarów pakowanych w małych porcjach. Staramy się unikać plastikowych opakowań.

10. Każda grupa otrzymuje kopertę, w której znajdują się karteczki z etapami mającymi doprowadzić do głównego celu, czyli zmniejszenia ilości odpadów. Uczniowie układają etapy od najbardziej do najmniej skutecznego, metodą rankingu diamentowego.

Etapy:
- segregowanie odpadów,
- świadomość ekologiczna,
- ograniczenie ilości opakowań, szczególnie plastikowych,
- używanie wielorazowych siatek,
- kupowanie napojów w szklanych butelkach,
- budowa nowoczesnych wysypisk śmieci,
- zakaz produkcji plastikowych butelek,
- zakładanie nowych punktów skupu,
- dawanie innym dobrego przykładu własnym działaniem w postępowaniu z odpadami.
Odpowiednio uszeregowane karteczki uczniowie naklejają na papier.
Po wykonaniu polecenia grupy dyskutują nad swoimi rozwiązaniami.





* Karta pracy dla ucznia jest nie wypełniona.





Autor: Jadwiga Taszakowska
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl