czwartek 27 czerwca 2019 imieniny Maryli i Władysława 1952 - Urodził się Bogusław Linda
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Wstęp
  • Faza realizacji - doświadczenia
Zamarzanie wody i topnienie lodu

Faza realizacji - doświadczenia

Uczniowie pracują w czterech grupach. Każda z nich wykonują te same doświadczenia.

 
Doświadczenie I.

Przed lekcją napełniono puszkę wodą tak, żeby nie było w niej miejsca na powietrze. Puszkę przykryto małą pokrywką, a następnie włożoną ją do zamrażalnika na około 5 godz.
Co stało się z wodą po upływie tego czasu? Pod wpływem czego woda zmieniła swój stan skupienia? Proszę zbadać, jakie właściwości posiada lód.
Każda grupa otrzymuje puszkę napełnioną wodą i puszkę wyjętą z zamrażalnika. Uczniowie analizują, jakie zmiany zaszły w puszce.
Oczekiwane wnioski od uczniów: w temperaturze poniżej 0° C woda zamarza, staje się ciałem stałym, a lód jest:
- kruchy,
- twardy,
- śliski,
- przezroczysty,
- bezbarwny,
- gładki.
 

 
Doświadczenie II.

Plastikową butelkę napełniono wodą tak, aby nie było miejsca na powietrze, i mocno zakręcono. Wstawiono ją do zamrażalnika i wyjęto po 5 godz.
Jak wygląda butelka? Jaka jest przyczyna takiego wyglądu?
Każda grupa otrzymuje butelkę po wyjęciu z zamrażalnika oraz taką samą napełnioną wodą.
Oczekiwane wnioski: woda pod wpływem niskiej temperatury zamarzła, powstał lód zajmujący więcej miejsca niż woda, z której powstał.
 

 

 
Doświadczenie III (obserwacja zachowania się lodu w wodzie).

Do naczynia z wodą wrzuć kilka kawałków lodu. Zaobserwuj, co dzieje się z lodem w wodzie.
Jakie ma to znaczenie dla zwierząt żyjących w wodzie w okresie zimy? Dlaczego w okresie zimy na stawach i jeziorach trzeba wyrąbywać przeręble?
 

 
Doświadczenie IV (temperatura topnienia lodu).

Do słoika włóż lejek wypełniony kawałkami lodu. Kiedy lód zacznie się topić, umieść w lejku termometr.
Odczytaj temperaturę na termometrze w czasie topnienia lodu.
Wniosek: lód topi się w temperaturze 0o C.

Po wykonaniu doświadczeń każda grupa wybiera przedstawiciela i odbywa się prezentacja pracy oraz wyciąganie wniosków. 


 
Podsumowanie.
  1. Wymień stany skupienia wody i podaj przykłady.
  2. W jakiej tempetarurze topi się lód?
  3. Dlaczego podczas dużych mrozów pękają niezabezpieczone rury wodociągowe?




Autor: mgr inż. Urszula Kruszewska
Komentarze + Dodaj komentarz
  • ziomek ;d, ziomek (odpowiedzi: 0)
  • moze cos dacie na ten temat a nie doswiadczenia
  • gg, gg (odpowiedzi: 0)
  • hehe
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl