piątek 18 października 2019 imieniny Juliana i Łukasza 1931 - Zmarł Thomas Edison
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Bakterie - organizmy wywołujące choroby

Przebieg zajęć

1.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Sprawy organizacyjno-porządkowe, sprawdzenie obecności, podział uczniów na grupy 5-osobowe.
MATERIAŁY Uczniowie otrzymują puste karteczki.
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie zajmują miejsca w grupach, wyznaczają koordynatora grupy.

2.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel rozpoczyna lekcję. Zwraca uwagę uczniów na to, że każdy z ludzi marzy o tym, by żyć długo, zdrowo i szczęśliwie, ale nie każdy wie co to znaczy. Prosi uczniów, aby spróbowali w grupach odpowiedzieć na to pytanie.
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie określają pojęcie zdrowie jako stan dobrego samopoczucia np. kiedy nic nie boli (jest to zdrowie fizyczne), nie ma złych myśli i kłopotów (zdrowie psychiczne), chętnie się współpracuje z innymi (zdrowie społeczne).

3.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel opowiada uczniom, że zdrowy człowiek pracuje chętniej, lepiej i odpowiedzialniej, a więc ludzie powinni unikać chorób. Aby ich unikać należy poznać przyczyny, które je wywołują. Wyjaśnia, że jedną z nich są drobnoustroje - maleńkie organizmy chorobotwórcze, które można zaobserwować tylko pod mikroskopem. Organizmy te wywołują choroby u roślin, zwierząt i ludzi. Są to niektóre bakterie, grzyby oraz wirusy. Te ostatnie mogą żyć tylko w organizmie żywiciela (poza nim nie wykazują cech życia). Nauczyciel zaznacza, że na tych zajęciach wszyscy zajmą się bakteriami.
MATERIAŁY Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartki z różnymi kształtami bakterii.
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie zapisują temat lekcji.
ZAPIS W ĆWICZENIU Bakterie – organizmy wywołujące choroby.

4.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel wyjaśnia, że bakterie to organizmy jednokomórkowe (bez jądra), żywe, których nie można zobaczyć gołym okiem. Prosi uczniów o przypomnienie cech świadczących o tym, że organizm żyje.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że bakterie mogą występować pojedynczo lub w koloniach, a nazwy niektórych są związane z ich wyglądem zewnętrznym.
Prezentuje klasie jakie kształty mogą mieć bakterie
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie odpowiadają, że życie organizmów zależy od ich czynności życiowych m.in. odżywiania się, oddychania, wydalania
Uczniowie oglądają różne kształty bakterii: kuliste, dwoinki, paciorkowce, gronkowce, laseczki, czworniaki, przecinkowce, skrętki.

5.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel omawia rozmnażanie się bakterii. Mówi, że bakterie rozmnażają się bardzo szybko przez podział, mają zdolność do wytwarzania przetrwalników, które umożliwiają im zgromadzenie zapasów na setki lat i odporność na różne czynniki atmosferyczne (np.suszę). Są niebezpieczne ponieważ wywołują infekcję. Zleca uczniom odszukanie w encyklopedii pojęć infekcja i epidemia.
MATERIAŁY encyklopedia
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie odczytują definicję, infekcji:
„to wtargnięcie drobnoustrojów chorobotwórczych do organizmu”.
Uczniowie odszukują pojęcie epidemia:
„szerzenie się na danym obszarze dużej liczby zachorowań na chorobę zakaźną”.

6.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel mówi uczniom, że niektóre grupy bakterii, wywołują groźne choroby zakaźne. Rozdaje stworzonym 5 grupom uczniów opisy różnych chorób zakaźnych.
MATERIAŁY Każda grupa otrzymuje opisy kilku chorób zakaźnych - koordynator grupy przydziela opisy członkom grupy.

7.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Przedstawienie wszystkich chorób - każda grupa przedstawia sposoby zarażenia i objawy chorób zakaźnych na forum klasy. Podanie innych przykładów chorób zakaźnych.
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Poszczególni uczniowie z każdej grupie odczytują przydzielone im opisy chorób np. „Jestem czerwonką, jestem przynoszona za pośrednictwem wody, pokarmów i brudnych rąk, objawiam się gorączką i krwawymi biegunkami. Jestem niebezpieczna szczególnie dla dzieci, gdyż powoduję odwodnienie organizmu.”

8.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel zleca uczniom rozwiązanie ćwiczeń odpowiednich do tematu lekcji.
ZAPIS W ĆWICZENIU Uzupełnienie zadań w zeszycie ćwiczeń.

9.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat jak chronić się przed bakteriami?
CZYNNOŚCI UCZNIÓW Uczniowie wypisują sposoby ochrony:
- higiena przygotowywania posiłków,
- mycie rąk przed posiłkami i po wyjściu z toalety,
- izolowanie osób chorych,
- częste wietrzenie mieszkania,
- oddychanie przez nos,
- prawidłowe odżywianie,
- unikanie kontaktu z nieznajomym zwierzętami,
- poddawanie się szczepieniom ochronnym,
- dezynfekowanie skaleczeń,
- chlorowanie wody,
- wyjaławianie narzędzi chirurgicznych,
- stosowanie igieł i strzykawek jednorazowych.

10.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Podsumowanie wiadomości o negatywnym znaczeniu bakterii

11.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA Nauczyciel podaje temat pracy domowej: „Dowiedz się, na które choroby zakaźne chorowali twoi rodzice, dziadkowie i rodzeństwo. Przeciw, którym chorobom zostałeś zaszczepiony.
ZAPIS W ĆWICZENIU Zadanie numer 158 i 162 z książki do przyrody wydawnictwa „Żak” do realizacji w domu.






Autor: Elżbieta Kowalska
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl