Cele:
- poznanie niektórych właściwości wody
- przygotowanie dzieci do współdziałania w zespole,
- wyrabianie umiejętności świadomej obserwacji,
- pobudzanie aktywności poznawczej,
- kształtowanie u dzieci postawy wzajemnego poszanowania i tolerancji,
- wyrabianie umiejętności pracy z instrukcją,
- rozbudzanie kreatywności
Metody: poszukujące, praktyczne
Formy; praca w grupach
Środki dydaktyczne: karty pracy, szyszki, pojemniki z wodą, kora brzozy, pióra, kawałki kory, kamyczki, koraliki, plastelina, skorupki jaj, wazelina, miski z wodą, kawałki bibuły
Faza przygotowawcza:
Przed zajęciami nauczyciel wyznacza obszar działań. Ustawia na wyznaczonym terenie stoliki lub pnie z potrzebnym sprzętem, podpisuje i numeruje kolejne przystanki od 1 do 4.
Zapoznanie uczniów z celami.
1. Podział uczniów na zespoły.
Uczniowie losują kartki z zapisanymi rolami, które zostaną im przydzielone w zespołach. W każdej grupie jest: Artysta, Kronikarz, Poeta, Tropiciel.
Uczniowie spośród siebie wybierają jedno dziecko, które równocześnie będzie Wodzem. Koledzy ze starszych klas pełnią rolę Sokolego Oka - obserwatorów wspierają nauczyciela. W grupach każdy uczeń pełni funkcję zgodnie z wylosowana rolą.
2. Nauczyciel prosi aby uczniowie wymyślili zawołanie dla swojej grupy.
Wódz dokonuje wyboru nazwy a Kronikarz wpisuje na kawałku kory brzozy (korę można zebrać ze ściętych pni brzozy).
Wodzowie losują koperty z zadaniami na pierwszy przystanek.
Faza realizacji
Grupy przemieszczają się do poszczególnych przystanków(na każdym przystanku wyznaczone są po 3 stanowiska badawcze) i pracują w swoim tempie. Na poszczególnych stanowiskach losują zadania i po wykonaniu pracy przechodzą dalej.
Podsumowanie
Uczniowie prezentują zadania w sposób odpowiedni do przydzielonej roli. Kronikarz, Poeta, Artysta, Tropiciel, Sokole Oko, każdy z nich na inne rzeczy zwrócił uwagę w trakcie realizacji ćwiczeń.