Scenariusz lekcji przyrody dla uczniów V klasy szkoły podstawowej
Jak powstał węgiel?Lekcja przyrody "Jak powstał węgiel" ma na celu uświadomienie uczniom zmian w klimacie, które doprowadziły do powstania pokładów węgla na terenie Górnego Śląska. Zastosowane na zajęciach ćwiczenia polegające na odrysowywaniu odcisków paproci i widłaków w węglu pogłębiają wyobraźnię dzieci, umożliwiając im głębsze przeżywanie lekcji.
Cel ogólny:Wyjaśnienie roli kopalnych paprotników w powstaniu węgla.
Cele szczegółowe:WIADOMOŚCI
Uczeń:
- Wie, że bezpośrednim dowodem świadczącym o pochodzeniu węgla od paprotników kopalnych są odciski tych roślin w węglu.
- Wymienia rośliny tworzące "las karboński".
- Rozumie w jaki sposób doszło do powstania pokładów węgla.
UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
- Rozróżnia rodzaje roślin, które tworzyły "las karboński".
- Charakteryzuje klimat jaki panował w okresie karbońskim na podstawie ilustracji.
POSTAWY:
Uczeń:
- Kształtuje w sobie postawę poszanowania i podziwu dla piękna przyrody.
- Rozwija w sobie dociekliwość poznawczą na w/w temat.
Metody:- Elementy wykładu ilustrowane foliogramem.
- "Burza mózgów".
- Ćwiczenia praktyczne.
- Pytania i odpowiedzi.
Formy:- Indywidualna.
- Zespołowa.
- Praca w grupach.
Materiały:- Okazy węgla z odciskami paprotników.
- Foliogram ˝las karboński˝.
- Ilustracje lasu karbońskiego.
- Zdjęcia z odciskami kopalnych widłaków, skrzypów i paproci do analizy.
- Ołówki, kartki papieru.
- Karteczki samoprzylepne.
Proponowana literatura:- Wika S. „Lasy województwa śląskiego” – Wydawnictwo KUBAJAK, Kraków 1998,
- „Wielka podróż” – podręcznik do przyrody dla klasy V - Wydawnictwo Szkolne PWN, 2000.