Karta pracyZadanie 1 Przeczytaj tekst i odpowiedz na umieszczone pod nim pytania:
„Szczególnie niepokojącym zjawiskiem obserwowanym współcześnie w środowisku jest wzrost kwasowości wód i gleb. Taką zmianę, wpływającą niekorzystnie na życie zwierząt i roślin zauważono w wielu krajach. Przyczyną rosnącego zakwaszenia środowiska są opady atmosferyczne o wyraźnie kwaśnym odczynie chemicznym, w skali pH poniżej 5, nazwane kwaśnymi deszczami. Ich obecne występowanie w skali globalnej ma ścisły związek z rozwojem przemysłu w ciągu ostatnich 50 lat. Rosnące wciąż zużycie kopalnych paliw przyczynia się do nadmiernej emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu. Gazy te w połączeniu z parą wodną zamieniają się w agresywne związki – kwas siarkowy i kwas azotowy, które wraz z deszczem lub śniegiem powracają na ziemię.”
- Co to są kwaśne deszcze?
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
- Wymień gazy będące główną przyczyną kwaśnych opadów:
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
- Uzupełnij schemat obrazujący powstawanie kwaśnych deszczów:
dwutlenek siarki + ...................................... = ................. .................................
............... ......................... + para wodna = kwas azotowy
Zadanie 2Poznajemy zastosowanie uniwersalnych papierków wskaźnikowych.
Doświadczenie:
W pięciu probówkach znajdują się roztwory różnych substancji:
- probówka nr 1 – woda destylowana,
- probówka nr 2 – woda z sokiem cytrynowym,
- probówka nr 3 – ocet,
- probówka nr 4 - woda sodą oczyszczoną,
- probówka nr 5 – woda z bielinką.
W każdej cieczy zanurzcie uniwersalne papierki wskaźnikowe. Wynik doświadczenia przedstawcie na rysunkach (zamalujcie na odpowiedni kolor część papierka zanurzoną w danej cieczy).
Wniosek: Kwaśne roztwory substancji barwią uniwersalny papierek wskaźnikowy na kolor
............................. .
Zadanie 3Uzupełnij tabelę:
odczyn substancji | | | |
barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego | | | |
skala pH | | | |
Barwna skala pH:
Miejsce na wklejenie skali |
Zadanie 4Sprawdzamy odczyn opadów w naszej okolicy.
Doświadczenie:Przed Wami znajdują się dwie probówki. Do pierwszej (1) wlano wodę z kranu, do drugiej (2) wodę deszczowej. W obu probówkach zanurzcie papierki wskaźnikowe. Po wyjęciu papierków porównajcie ich barwę z barwną skalą pH.
Obserwacja:
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
Wniosek:
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
Praca domowaKorzystając z dostępnych źródeł wymień przyczyny zanieczyszczenia powietrza w swojej miejscowości.
* * *
Karta pracy w wersji do ściągnięcia:
karta.pdf